تیک۴

تعریف cronjob و نحوه ساخت cronjob در cpanel

کرون جاب ابزاری در سیستم‌عامل‌های مبتنی بر یونیکس است که امکان اجرای دستورات اسکریپت‌ها را در آینده را به کاربر می‌دهد. با استفاده از cron، کاربران لینوکس می‌توانند در زمان مشخصی در آینده اقدام به اجرای دستورات اسکریپت‌های خاصی نمایند. امروز از سری مقالات تیک4 قصد داریم شما را بیشتر با تعریف cronjob آشنا کنیم. باما همراه باشید.

تعریف cron jab

تعریف و کاربرد cronjob

همانطور که در ابتدا مقاله گفتیم کرون جاب ابزاری در سیستم‌عامل‌های مبتنی بر یونیکس است که امکان اجرای دستورات اسکریپت‌ها را در آینده را به کاربر می‌دهد. با استفاده از cron، کاربران لینوکس می‌توانند در زمان مشخصی در آینده اقدام به اجرای دستورات اسکریپت‌های خاصی نمایند. CronJobs می تواند برای تک دستورات یا برای اجرای خودکار وظایف متوالی دوره ای تکرار شود، به عنوان مثال برای پاکسازی پایگاه داده ها با حذف ورودی های منسوخ ، پرونده ها و نظرات، یا ایجاد آمار منظم از تعداد کاربران یک وب سایت این کار را را انجام دهد. سایر برنامه ها با استفاده از cronjob شامل به روزرسانی خوراک های RSS، انتشار محتوای جدید در یک وب سایت در یک تاریخ خاص، تولید فاکتورهای متعدد یا توزیع خودکار خبرنامه هستند. به همین ترتیب، تهیه پشتیبان از پایگاه داده با استفاده از CronJobs می تواند برنامه ریزی شود.

ساختار cron tab

cron از پرونده های خاص پیکربندی ، به اصطلاح پرونده های Cron Tab ، که شامل لیستی از کارهای cron برای اجرا است استفاده می کند. Cron Tab مخفف Cron Table است. هر خط در پرونده Cron Tab نشان دهنده یک CronJob است.

هر دستور کران دارای قسمت های متفاوتی است که در شکل زیر فرمت کلی دستور کران نمایش داده می شود:

آموزش ساخت CronJob در Cpanel

برای ساخت cronjob در cpanel می بایست ابتدا وارد هاست خود شوید. سپس به بخش ADWANCED مراجعه کرده و روی cronjobs کلیک کنید. تا به بخش تنظیمات کرون جاب هدایت شوید.

در بخش تنظیمات شما میتوانید به راحتی کرون جاب مدنظر خود را بسازید. اما توجه داشته باشید قبل از تنظیمات ساخت کرون جاب از شما  یک ایمیل میخواهد تا در هر زمانی که cronjob اجرا شد برای شما گزارش عملکرد اجرای کرون جاب ارسال شود.

پس از ورود به بخش تنظیمات cronjob  شما میتوانید دستور های خود را در بخش های مد نظر خود اعمال نمایید. و پس از تکمیل دسترات بر روی دکمه  Add new Cronjob کلیک نمایید تا کرون جاب مد نظر شما ساخته و اجرا شود.

 زمان بندی های cron job در Cpanel

امیدواریم از مقاله تعریف cronjob و نحوه ساخت cronjob در cpanel بهره کافی را برده باشید. از قسمت دیدگاه ها باما در ارتباط باشید.

خروج از نسخه موبایل