هوش مصنوعی در بازارهای مالی چه کاربردی دارد
هوش مصنوعی در بازارهای مالی چه کاربردی دارد

هوش مصنوعی در بازارهای مالی در حال حاضر نقش مهمی را ایفا می‌کند.

بسیاری از فعالین بازارهای مالی شفاف و کارا در سطح جهان نظیر بازارهای بزرگ بورس دنیا از متخصصین علوم کامپیوتر و ریاضی هستند که با ایجاد برنامه‌های کامپیوتری،فضایی را در این بازارهای مالی ایجاد کرده‌اند. رقابت اصلی میان تحلیل و دانش ریاضیدانان و دانشمندان علوم کامپیوتر میباشد.

بدین صورت که برنامه‌های کامپیوتری ای که این تحلیلگران الگوریتم‌های آن‌ها‌ را پیاده‌سازی کرده‌اند بصورت اتوماتیک به خرید و فروش سهام،کالا یا ابزارهای مشتقه مالی پرداخته و شهود و احساس معامله‌گران در آن دخالتی ندارد. در واقع تمامی رقابت نیز میان الگوریتم‌ها و بهبود آن‌هاست.

این فعالیت چه علومی را در بر میگیرد

علوم تخصصی حوزه‌ی کامپیوتر نظیر داده‌کاوی،پردازش زبان‌های طبیعی،یادگیری ماشین و مشتقات آن نظیر الگوشناسی آماری و شبکه‌های عصبی همگی می‌توانند در حوزه‌ی پیش‌بینی روند آتی بازارهای مالی نقش تعیین کننده‌ای ایفا کنند.

الگوشناسی آماری یا بازشناخت الگو نیز حوزه‌ای از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است که به دنبال طبقه‌بندی الگوهاست.

برای مثال اگر ورودی‌های یک برنامه‌ی الگوشناسی آماری،تصاویر انسان و درخت باشد،چنین برنامه‌ای می‌تواند با مشاهده‌ تعدادی داده‌ی یادگیری،در ادامه تصاویر مختلفی که بعنوان ورودی به آن داده می‌شود را تحت عنوان انسان یا درخت تشخیص داده و برچسب گذاری کند.

در مثال دیگر اینکه چنین برنامه‌هایی می‌توانند با مشاهده‌ی تعداد زیادی از ایمیل‌های هرزنامه و غیر هرزنامه به ایمیل‌هایی که بعنوان ورودی به برنامه داده می‌شود، برچسب هرزنامه یا عادی را بزنند.

طبقه‌بندی،خوشه‌بندی،رگرسیون و دیگر الگوریتم‌های حوزه‌ی الگوشناسی آماری همگی در راستای ایجاد هوشمندی بدون دخالت انسان ایجاد شده‌اند.

چنین الگوریتم‌هایی در بازارهای مالی نیز می‌توانند به ایفای نقش پرداخته و الگوهای بالارونده را از الگوهای پایین رونده تشخیص داده،برچسب گذاری کرده و یا به محاسبات احتمالی برای آن‌ها بپردازند.

امیدواریم در ایران نیز در راستای چنین فعالیت‌هاییبستری بوجود آید تا در جهت ایجاد هوشمندی در بازارهای مالی بکوشند.

فضایی فراهم شود که متخصصین کامپیوتر،هوش مصنوعی و ریاضی به بازارهای مالی ایران ورود کرده و بازارهای مالی ایران نیز چون بازارهای کارای موجود در سطح جهان،فضای رقابت میان متخصصین شود و سوداگران و دارندگان رانت‌های اطلاعاتی نقش تعیین کننده‌ای نداشته باشند. امیدواریم از مقاله هوش مصنوعی در بازارهای مالی بهره کافی را برده باشید.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید0
There are no products in the cart!