همه چیز درباره CMS
همه چیز درباره CMS

CMS چیست؟

همه چیز درباره CMS

Content Management System یا سیستم مدیریت محتوا است که به اختصار CMS می‌گویند. به زبان ساده CMS سیستمی است که بتوان با آن محتوا سایت‌های مختلف را به طور ساده و سریع کنترل و مدیریت کرد. CMS یک سیستم نرم‌افزاری درون سایت است که مدیران سایت با استفاده از ابزارهای مختلف که در اختیار دارد سایت را کنترل می‌کند. برای راه‌اندازی وب‌سایت با استفاده از یک CMS نیازی به داشتن دانش چندانی به برنامه نویسی ندارید.

شما می‌توانید با استفاده از آن یک سایت داینامیک (پویا) یا استاتیک (ایستا) تولید کنید، به آن قالب و ساختار بدهید، محتوا دلخواه بگذارید و آن را مدیریت کنید.

مزایای استفاده از CMS

استفاده و کار با سیستم های مدیریت محتوا نسبت به روش های قدیمی در مدیریت سایت مزایای بسیاری دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

✔  مدیریت و کنترل آسان و صحیح کاربران

✔ توسعه و گسترش اطلاعاتی در سیستم ها و تولید محتوا سریع و ارزان

✔ ایجاد صفحات جدید به سرعت و بروزرسانی خودکار لینک ها

✔ اطلاعات به صورت یک روش خودکار طبقه بندی شده و در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد

✔  جست‌وجو در سایت با رعایت دسته بندی ها و قالب ها به صورت خودکار و آسان انجام می‌شود

✔ به سادگی می‌توان قالب‌ها و ظاهر سایت را ویرایش،تغییر یا تعویض کرد

✔ محتوای جدید سایت شما یه سرعت و آنی منتشر می‌شود

✔ تمامی تغییرات سایت شما به صورت سیستمی ضبط و قابل مشاهده است

ویژگی ها و امکانات CMS

تمامی CMS ها قابلیت ها و ویژگی های مختلفی بسته به ورژن سیستم نرم‌افزاری آن‌ها دارند، البته این ورژن ها قابلیت بروز شدن یا اضافه شدن ویژگی جدیدی را نیز دارند. بهترین این ویژگی ها عبارت اند از:

  • امکان انتشار محتوای جدید و آسان بودن این کار: یک سیستم مدیریت محتوا خوب و قدرتمند باید دارای یک ویرایشگر قوی و ابزار هایی باشد که بتواند در تولید محتوا و انتشار آن سرعت و بهبود ببخشد.
  • امکان تغییر و ویرایش محتوا: اگر می‌خواهید یک سیستم مدیریت محتوا انتخاب کنید باید دارای ابزار های متعددی جهت ویراش محتوا را  باشد.
  • امکان متن باز بودن و شخصی سازی: سیستم های مدیریت محتوایی که انتخاب می‌کنید باید قابلیت توسعه و اضافه کردن ویژگی‌ها و امکانات جدید را داشته باشد.
  • بروز و در حال توسعه بودن یک CMS : همیشه بروز بودن و در حال توسعه بودن یک CMS از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد.
  • امنیت : امنیت همیشه نکته مهمی در انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا بوده است و امنیت سیستمی بالاست که مدام در حال بروز رسانی و رفع مشکلات امنیتی باشد.

برای انتخاب یک CMS خوب حتماََ باید به نکات بالا توجه کرد.

انواع CMS

سیستم‌های زیادی هستند که بتوان با آن محتوا و سایت را با آن کنترل کرد. در ادامه با برخی از پرکاربردترین CMS ها آشنا می‌شوید:

WordPress

همه چیز درباره CMS

سیستم مدیریت محتوا وردپرس(WordPress) محبوب‌ترین، پرکاربردترین و قدرتمندترین سایت ساز جهان است. وردپرس با Php طراحی و بهینه سازی شده است.

 

بیش از 60درصد سایت‌های جهان با وردپرس ساخته شده است که نشان از محبوبیت و کاربرد این CMS قدرتمند است.

 

با توجه به شک و تردید نسبت به امنیت وردپرس باید گفت که این سیستم مدیریت محتوا همیشه در حال بروز رسانی و تعمیر باگ های امنیتی است که باعث بالا بودن قدرت این سایت‌ساز از نظر امنیت است. همچنین این سایت ساز قابلیت پشتیبانی از زبان فارسی را دارد که باعث علاقه کاربران ایرانی به آن شده است.

مرجع وردپرس برای زبان فارسی fa.wordpress.org و مرجع اصلی آن wordpress.org است.

یک از دلایل پیشرفت و برتری نسبی وردپرس نسبت به بقیه رقبا کم حجم و بهینه بودن برای موتور های جست‌وجو است. در گذشته وردپرس را به عنوان یک وبلاگ ساز حرفه می‌دیدند زیرا این برنامه امکانات بسیاری جهت وبلاگ نویسی و ارائه متون ناب خبری و … را در اختیار علاقه مندان قرار می‌داد. در ادامه و با پیشرفت در جوامع تکلونوژی وردپرس به اسکریپت قدرتمند برای طراحی و ساخت سایت تبدیل شد.

Joomla

همه چیز درباره CMS

جوملا (Joomla) نیز یک سیستم مدیریت محتوا است که طرفداران نسبتاََ زیادی را به خود جذب کرده است. از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به رایگان بودن، محیط گرافیکی و رابط کاربری خوب و قابل ارتقا بودن آن اشاره کرد.

 

◘ سایت ساز جوملا از قدیمی ترین اسکریپت‌های تحت Php است.

◘ با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا می‌توانید تمامی متون، تصاویر، ویدئوها و … به صورت سازماندهی شده نمایش دهید.

 

جوملا نیز از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند. می‌توانید برای دانلود جوملا و یا بازدید از وب‌سایت فارسی به نشانی  www.joomlafarsi.com یا وب‌سایت اصلی به نشانی www.joomla.org مراجعه کنید.

Drupal

همه چیز درباره CMS

دروپال(Drupal) سومین CMS پرکاربرد در بین کاربران است که به اندازه خود از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از دلایل اهمیت دروپال متن باز بودن آن است. متن باز بودن به معنای رایگان بودن آن جهت استفاده کاربران است. دروپل وب‌سایتی که از زبان فارسی پشتیبانی کند را ندارد و می‌توانید برای بازدید از وبسایت اصلی آن به آدرس www.drupal.org مراجعه کنید.

PhpNuke

همه چیز درباره CMS

در رتبه بعدی نیوک قرار دارد. همانطور که از نامش پیداست این CMS تحت Php است و جزء CMS های خوب و قوی حساب می‌شود. PhpNuke نیز یک وبسایت برای پشتیبانی از زبان فارسی به آدرس www.phpnuke.ir دارد و برای بازدید از سایت اصلی می‌توانید به آدرس www.phpnuke.org مراجعه کنید.

TYPO 3

همه چیز درباره CMS

تایپو3(TYPO3) نیز از جمله CMS های نسبتاََ پرطرفداری است که برای طراحی و ساخت سایت استفاده می‌شود.TYPO3 یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است و برای اهداف مختلف در وب و اینترنت کاربرد دارد. مادامی که با استفاده از ماژول‌ها، توابع و رابط های آماده آن استفاده کنید از انعطاف پذیری و توسعه پذیری آن لذت می‌برید.

TYPO3 نیز از CMS های متن باز و رایگان است که می‌توانید با مراجعه به سایت آن به نشانی www.typo3.org آن را دانلود و یا از وبسایت بازدید کنید.

 

این 5 نرم افزار بالا جزء برترین نرم افزار ها سیستم تولید محتوا بودند که با این حال بیش‌از 60 درصد سهم آن را وردپرس از آن خود کرده است.

  • با تیک4 همراه باشید
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید0
There are no products in the cart!