نحوه افزودن یا تغییر فونت در قالب وردپرس | افزونه Use Any Font
نحوه افزودن یا تغییر فونت در قالب وردپرس | افزونه Use Any Font

قطعا یکی از مهمترین‌ گام‌های راه‌اندازی یک سایت فارسی، افزودن یک فونت فارسی به قالب وردپرس می باشد. و یک مشکل متعدد در بین مدیران سایت تغییر فونت فارسی می باشد به همین دلیل ما در این مقاله از سری مقالات تیک4 قصد داریم شما را بیشتر با نحوه افزودن یا تغییر فونت در قالب وردپرس آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

نحوه افزودن یا تغییر فونت در قالب وردپرس | افزونه Use Any Font

افزودن فونت فارسی به قالب وردپرس با کمک افزونه Use Any Font

برای نصب فونت فارسی به سایت خود می بایست از افزونه Use Any Font کمک بگیرید حال برای نصب این افزونه به پیشخوان وردپرس خود رفته و از قسمت افزونه هاب به بخش افزودن وارد شوید و در قسمت سرج افزونه Use Any Font را بیابید و آنرا نصب و فعال کنید.

بعد از نصب و فعالسازی این افزونه، در نوار سمت راست پیشخوان وردپرس  شما بخشی به نام Use Any Font اضافه خواهد شد. که بر روی آن کلیک نماید تا به تنظیمات و فعالسازی فونت افزونه وارد شوید.

  • تب API Key

حال مطابق شکل زیر، پس از ورود به این بخش افزونه از شما یک کلید API از سایت سازنده این افزونه دریافت نموده میخواهد که می بایست در کادر مربوط به آن  کلید API را وارد کنید. برای دریافت کلید API بر روی دکمه Generate Free Lite کلیک کنید و پس از دربافت کلید بر روی Verify  بزنید.

نحوه افزودن یا تغییر فونت در قالب وردپرس | افزونه Use Any Font

  • تب Upload Font

بعد از انجام مرحله کلید API مطابق تصویر زیر بر روی تب Upload Font این افزونه کلیک کنید تا به قسمت بعدی تنظیمات و فعالسازی فونت وارد شوید. در این قسمت باید چهار موردی که در زیر به شما ارائه می دهیم رو انجام دهید.

نحوه افزودن یا تغییر فونت در قالب وردپرس | افزونه Use Any Font

  • ابتدا بر روی دکمه add font کلیک کنید.
  • حال در قسمت دوم در کادر مشخص شده نام فونت خود را وارد کنید.
  •  و سپس بر روی دکمه Choose File کنید و فونت مورد نظر خود را آپلود کنید. توجه کنید که همانطور که در تصویر مشاهده می کنید تنها قرار دادن یک فرمت از فونت دلخواه خود مثلا .ttf نیاز کافی می باشد.
  •  و در آخر برای بارگذاری فونت فارسی بر روی دکمه Upload کلیک نمایید.
  • تب Assign Font

حال بعد از بارگذاری فونت دلخواه خود مطابق تصویر زیر، وارد تب Assign Font بشوید.  در این تب باید مشخص کنید که در کدام تیترها (تگ‌های heading) و قسمت های سایت، فونت شما نمایش داده شود. برای مثال ما می‌خواهیم در همه تیترها از فونت دلخواه استفاده کنیم  که برای این کار باید تیک تمام گزینه ها تیک خورده باشد و  در اخر بر روی دکمه Assign Font را بزنید.

حال می‌توانید به سایت خود مراجعه کنید و با رفرش کردن آن خواهید دید که فونت دلخواه شما به سایت اضافه شده است. توجه داشته باشید با این افزونه شما می توانید هر چند قونت که نیاز دارید به سایت خود بیافزارید. برای انجام اینکار کافی است تمامی  مراحل قبل را مجددا تکرار کنید و در آخر برای بارگذاری، فونت را وارد نمایید.

نصب فونت فارسی از طریق تنظیمات قالب

یکی دیگر از راه‌های آسان و موثر برای افزودن فونت فارسی به سایت  از بخش تنظیمات قالب می باشد. در بخش تنظیمات قالب قسمتی برای بارگذاری فونت در سایت وجود دارد که شما با مراجعه به آن قسمت می‌توانید به راحتی فونت دلخواه‌ خود را اضافه کنید.برای مثال همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید در قالب معروف enfold چنین بخشی برای بارگذاری فونت وجود دارد. شما با رفتن به  قسمت تنظیمات قالب و بخش درون‌ریزی می‌توانید فونت دلخواه خود را نصب نمایید.

تغییر فونت قالب وردپرس از طریق کدنویسی

راه دیگر برای افزودن فونت فارسی در سایت، قرار دادن کد css در کدهای قالب می باشد. برای انجام افزودن و نصب فونت فارسی در قالب وردپرس ابتدا باید فونت مورد نظر خود را دانلود نمایید. این فونت باید دارای مشخصه  سه فرمت .eot ، .woff و .tff باشد تا برای همه‌ مرورگرهای وب به راحتی باز شود و به مشکل نخورید.

حال بعد از آن که فونت خود را دانلود کردید باید به پرونده مربوط به قالب خود مراجعه کنید. این پرونده در قسمت File Manager هاست شما هست که برای یافتن آن مسیر زیر را بروید.

public_html/wp-content/themes/”name of your theme”/

در قسمت فایل منیجر پوشه‌ای به نام fonts وجود دارد اگر پوشه فونت ها در فایل منیجر وجود نداشت ابتدا یک فایل به نام fonts بسازید. در پوشه fonts، فونت مدنظر خود را با پسوندهای .eot ، .woff و .tff بارگذاری نمایید. پس از بارگذاری به فایل style.css  مراجعه کنیدد و کدهای زیر را در آن اضافه کنید.

@font-face {
    font-family: 'name of your font';
    src: url('fonts/name of your font.eot?#') format('eot'),
    url('fonts/name of your font.woff') format('woff'), 
    url('fonts/name of your font.ttf') format('truetype');
}

 

توجه داشته باشید که به جای  name of your font باید نام فونت دلخواه خود را بنویسید. برای مثال ما از فونت IRANSans-web  استفاده میکنیم:

@font-face {
    font-family: 'IRANSans-web';
    src: url('fonts/IRANSans-web.eot?#') format('eot'),
    url('fonts/IRANSans-web.woff') format('woff'), 
    url('fonts/IRANSans-web.ttf') format('truetype');
}

حال باید در فایل style.css خانواده فونت مدنظر خود را تعریف کنید. برای تعریف خانواده فونت در هرکجا که عبارت font-family آمده است، نام فونت دلخواه خود را  بنویسید. به طور مثال:

font-family: IRANSans-web;

در آخر پس از تغییرات  اعمال شده بر روی فایل style.css آنرا  ذخیره کنید و به سراغ سایت خود بروید و با یک رفرش ساده فونت مد نظر شما اضافه خواهد شد. امیدواریم از مقاله نحوه افزودن یا تغییر فونت در قالب وردپرس بهره کافی را برده باشید. از قسمت دیدگاه ها باما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید0
There are no products in the cart!