وردپرس چیست؟ راهنمای جامع پلتفرم wordpress
وردپرس چیست؟ راهنمای جامع پلتفرم wordpress

وقتی حرف از طراحی سایت می‌شود قطعا وردپرس را بارها و بارها شنیده‌اید. اما وردپرس چیست؟
وردپرس یک پلتفرم ایجاد وبسایت رایگان و منبع باز است.
وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است که به زبان PHP نوشته شده و از پایگاه داده MySQL استفاده می­‌کند.
وردپرس یک پلتفرم عالی، برای انواع وبسایت­‌ها است. از وبلاگ­‌نویسی گرفته تا وب‌ سایت‌های فروشگاهی و از وب‌سایت‌­های تجاری تا نمونه­‌کارها، وردپرس یک CMS همه­‌کاره است.

وردپرس چیست؟

وب‌سایت وردپرسی در واقع هر وب‌سایتی است که از پلتفرم وردپرس (wordpress) به عنوان سیستم مدیریت محتوای خود (CMS) استفاده می­کند.
وردپرس هم Frontend (نمای قابل مشاهده توسط کاربر) و هم Backend (نمای مدیریت و…) را تقویت می‌کند.
به زبان ساده، وردپرس ساده­‌ترین و قدرتمندترین وبلاگ نویس و سازنده وبسایتی است که امروزه در بستر وب  وجود دارد.
وردپرس با در نظر گرفتن عملکرد و انعطاف پذیری، راه­‌حلی عالی برای وبسایت­‌های بزرگ و کوچک است.

وردپرس چیست؟
وردپرس چیست؟ | پیشخوان وردپرس

ساخت انواع سایت با وردپرس

  • وبلاگ: وبلاگ نوع خاصی از وبسایت است که به اشتراک­‌گذاری افکار، عکس­‌ها، نظرات، آموزش‌­ها، دستور­العمل­‌ها و موارد دیگر اختصاص دارد. وبلاگ­‌ها عموما در ابتدا آخرین مطالب منتشر شده را نمایش می‌­دهند.
  • وب‌سایت فروشگاهی: یک وبسایت فروشگاهی به شما این امکان را می­‌دهد که کالاها یا خدمات را به صورت آنلاین عرضه کنید و از طریق یک سیستم پرداخت آنلاین پرداخت را دریافت نمایید. شما می‌­توانید یک افزونه فروشگاهی وردپرس را دانلود و نصب کنید تا عملکرد پیش­فرض وردپرس را گسترش دهید تا در نهایت بتوانید یک فروشگاه آنلاین در وبسایت خود داشته باشید.
  • وب‌سایت کسب و کار: خیلی از کسب و کارها از حضور آنلاین در قالب وبسایت خود سود می­برند. اگر کسب و کار شما به یک وبسایت نیاز دارد تا مشتریان در مورد شرکت شما و آنچه شما ارائه می‌­دهید بیاموزند، وردپرس یک گزینه عالی است. مشتریان می‌­توانند با شما تماس بگیرند، قیمت را بخواهند، قرار ملاقاتی را تعیین کنند و موارد دیگر را داشته باشند.
  • وب‌سایت نمونه کارها: آثار هنری، مهارت­‌های طراحی و موارد دیگر را با یک وبسایت نمونه کار ساخته شده بر روی وردپرس به نمایش بگذارید.
  • وب‌سایت انجمن: یک وبسایت انجمن می‌­تواند مکانی مفید برای کاربران جهت پرسیدن سؤالات یا اشتراک­‌گذاری مشاوره باشد. بسیاری از وبسایت­‌های انجمن بر روی وردپرس اجرا می‌­شوند.
  • وب‌سایت رویداد: میزبانی یک رویداد؟ وردپرس اشتراک­‌گذاری جزئیات رویداد و فروش بلیط را برای شما آسان می­کند.
  • وب‌سایت آموزش الکترونیکی: دانش‌­آموزان می­‌توانند دوره­‌های آنلاین را گذرانده، پیشرفت خود را پیگیری کرده، منابع را دانلود نموده و خیلی چیزهای دیگر را از یک وبسایت آموزش الکترونیکی دریافت نمایند.
    با نوع خاصی از افزونه به نام افزونه WordPress LMS، شما می­‌توانید دوره­‌های آنلاین را از یک وبسایت وردپرس ارائه دهید.
  • وب‌سایت مناسبتی: جزئیات روز بزرگ خود را با یک وبسایت مناسبتی ساخته شده بر روی وردپرس به اشتراک بگذارید. با مجموع‌ه­ای از تم‌­های مناسبتی وردپرس، می­‌توانید یک وبسایت را به سرعت و به راحتی راه اندازی کنید.

وقتی صحبت از سفارشی کردن وبسایت وردپرس می­‌شود، امکانات بی پایان است.
مضامین و افزونه‌­های وردپرس می­‌توانند گزینه­‌های طراحی جدید و قابلیت­‌های دیگری به کسب و کار شما اضافه نمایند. برای پوسته‌­ها و افزونه­‌های رایگان به آدرس WordPress.org سر بزنید و برای طراحی سفارش قالب اختصاصی وردپرس از این لینک دیدن فرمایید.
چنانچه شما هم از پلتفرم وردپرس برای وب‌سایت خود استفاده می‌کنید و نیازمندی پشتیبانی وردپرس هستید با ما در ارتباط باشید.

آیا وردپرس انتخاب مناسبی است؟

شاید تعجب کنید که چرا وردپرس (wordpress) یک سیستم مدیریت محتوای وبسایت بسیار پرکاربرد است. در این قسمت با برخی از مزایای وردپرس را بررسی خواهیم کرد.

برخی از مزایای وردپرس

  • سادگی: وردپرس (wordpress) به شما این امکان را می‌­دهد تا محتوای وبسایت خود را به سرعت منتشر نمایید؛ حتی به عنوان یک فرد تازه‌­کار و مبتدی به راحتی می‌­توانید از وردپرس استفاده کنید.
  • هزینه: نرم­‌افزار واقعی وردپرس موجود در وردپرس برای دانلود و استفاده، رایگان است. با این حال، باید برای میزبانی وب و نام دامنه هزینه کنید.
  • انعطاف پذیری: وردپرس به شما این امکان را می­‌دهد تا انواع مختلفی از وبسایت‌­ها را از وبلاگ­‌های شخصی و فروشگاه‌­های آنلاین گرفته تا مجلات و روزنامه­‌های آنلاین را ایجاد کنید.
  • استفاده آسان: اگر در حال حاضر قادرید از یک نرم افزار پردازش کلمه مانند Microsoft Word استفاده کنید، پس حتما می‌­توانید از وردپرس هم برای ساخت و مدیریت یک وبسایت استفاده نمایید.
  • نرم افزار منبع باز: وردپرس نرم افزار منبع باز است که تحت لیسانس عمومی گنو (GPL) دارای مجوز می­‌باشد، به این معنی که متعلق به یک شرکت یا نهاد واحد نیست. صدها توسعه‌دهنده و کاربر برای بهبود نرم‌افزار با هم همکاری کرده و به آن کمک می‌کنند. مفهوم منبع باز به معنای پیشرفت مداوم، مسئولیت پذیری و استفاده رایگان برای همه است.
  • بدون نیاز به دانستن کد: وردپرس نیاز به دانستن نحوه کدنویسی برای ساخت یک وبسایت را از بین برده است. در حالی که وردپرس از انواع زبان‌­های برنامه نویسی پشتیبانی می­‌کند، برای استفاده از آن نیازی به دانستن هیچ یک از آن­ها نیست.
  • قابلیت توسعه با افزونه­‌ها: نرم افزار اصلی وردپرس را می­توان با افزونه‌­های وردپرس گسترش داد. افزونه‌های وردپرس، نرم‌افزارهایی هستند که می‌توانید برای افزودن ویژگی‌های بیشتر (مانند فروشگاه، سئو، پشتیبان‌گیری، فرم‌های تماس و موارد دیگر) در وبسایت خود آپلود کنید. هزاران افزونه رایگان وردپرس در فهرست افروزنه­‌های org و صنعت پر رونق افزونه­‌های پرمیوم (پرداخت شده) موجود است.
  • قابلیت تنظیم با قالب­‌های وردپرس: قالب­‌های وردپرس طراحی و طرح‌واره وبسایت شما را ارائه می‌­دهند. با یک کلیک می­توانید با اعمال یک قالب جدید وردپرس، ظاهر کل وبسایت خود را تغییر دهید. قالب‌­های پیشرفته وردپرس بیشتر شبیه سازندگان صفحه وردپرس هستند و به شما کنترل بیشتری بر روی طرح‌­بندی­‌های خود می‌­دهند.
  • امنیت وبسایت: در حالی که هیچ پلتفرم وبسایتی به صورت ۱۰۰% ایمن نیست، امنیت وردپرس با تیم امنیتی فعال متشکل از توسعه دهندگان و کاربران اصلی همچنان در حال بهبود است. توجه داشته باشید مشکلات رایج امنیتی وردپرس معمولاً به دلیل خود نرم افزار نبوده و ناشی از خطای کاربر است.
  • جامع‌ه­ای فعال از کاربران و توسعه‌­دهندگان: هنگامی که یک وبسایت وردپرس دارید، می­‌توانید از طریق ملاقات محلی وردپرس، WordCamps و موارد دیگر در جامعه بزرگ وردپرس نیز شرکت کنید. جامعه وردپرس به استقبال فوق العاده، مفید و نوآورانه شهرت دارد.
  • صنعت ممتاز و افزونه: در حالی که تعداد زیادی افزونه و قالب رایگان وجود دارد، اکثر صاحبان وبسایت وردپرس جدی روی افزونه­‌ها یا قالب‌­های ممتاز (پرمیز) سرمایه‌­گذاری می­‌کنند چرا که خرید یک افزونه یا قالب ممتاز معتبر به پرداخت هزینه توسعه و پشتیبانی مداوم افزونه یا طرح زمینه، از جمله ویژگی‌های جدید، وصله‌های امنیتی و موارد دیگر کمک می‌کند.

ویژگی­‌های وردپرس

وردپرس (wordpress) به عنوان یک پلتفرم ساخت وبسایت و CMS دارای مجموعه‌ه­ایی از ویژگی­‌های چشمگیر است.

در اینجا تنها تعدادی از ویژگی‌­های وردپرس آورده شده است:

  • SEO: بهینه­ سازی موتورهای جستجو (SEO) در سطح فنی آغاز می­‌شود و وردپرس یک پایه کد استثنایی برای سئو ارائه می­‌دهد. سئو به محتوای وبسایت شما اجازه می‌­دهد تا از طریق موتورهای جستجوی استاندارد مانند گوگل یا بینگ پیدا شود.
  • سرعت: وردپرس یک چارچوب وبسایت ناب است که دائماً در تلاش است تا کد «bloat» را حذف کند که سرعت بارگذاری یک وبسایت را کاهش دهد.
  • سازگار با تلفن همراه: اکثر مضامین وردپرس (wordpress) در حال حاضر سازگار با تلفن همراه هستند.
  • کتابخانه فایل رسانه: وردپرس شامل یک کتابخانه رسانه داخلی است که شما می­توانید فایل­‌های رسانه‌ه­ای نظیر تصاویر یا ویدیوها را در صفحات یا پست­‌های خود آپلود و جاسازی نمایید. شما در وردپرس حتی قادر هستید ویرایش­های اولیه تصاویر را انجام دهید.
  • رابط کاربری ساده: استفاده از وردپرس بدون تنظیمات پیچیده بسیار آسان است. اگر می­‌توانید از پردازنده وردپرس استفاده کنید، پس حتما می­‌توانید از وردپرس هم استفاده کنید.
  • منوهای سفارشی: وردپرس ایجاد منوهای هدایتگر را با پیوندهایی به صفحات شما یا پیوندهای سفارشی آسان می­کند.
  • وبلاگ داخلی: افزودن وبلاگ به وبسایت شما به سادگی انتشار یک پست است.

تازه­‌ها در وردپرس ۶.۱: با ویرایش کامل سایت، قابلیت دسترسی و موارد دیگر، کارهای بیشتری انجام دهید.
وردپرس ۶.۱ عملکرد، توسعه و قابلیت دسترسی قابل توجهی را ارائه می­دهد.
کاربران وردپرس شاهد پیشرفت‌­های مختلفی در بلوک‌­های موجود و بلوک جدید فهرست مطالب خواهند بود.
وردپرس ۶.۱ همچنین قالب‌­های بیشتری را معرفی نموده و الگوها را به انواع پست­‌ها گسترش می‌­دهد.

نکاتی در مورد وردپرس

وردپرس در سال ۲۰۰۳ میلادی، زمانی که Little و Mullenweg یک ابزار وبلاگ نویسی کمتر شناخته شده به نام B2/cafelog را ایجاد کردند، شروع به کار کرد.

Little و Mullenweg به دنبال ایجاد یک پلتفرم وبلاگ نویسی بهتر، مبتنی بر اساس کد اصلی B2، اما با ویژگی­‌های قوی­تر و سازگارتر بودند.
نتیجه کار آن­ها وردپرس است. وردپرس در ابتدا ابزاری برای وبلاگ نویسی بود و به سرعت تبدیل به یک سیستم مدیریت محتوای گسترده (CMS) شد که قادر به مدیریت انواع وبسایت­‌ها بود.

با توجه به آمار استفاده از سیستم­‌های مدیریت محتوا، امروزه وردپرس قدرت بیش از ۶۰ میلیون وبسایت یا ۴۳ درصد از کل وبسایت‌­های موجود در اینترنت و بیش از ۶۴ درصد از تمام وبسایت­‌هایی که سیستم­‌های مدیریت محتوای آن­ها شناخته شده است، را دارد.

از آنجایی که وردپرس رایگان بوده و استفاده از آن بسیار آسان است، به طور گسترده­ به عنوان استاندارد طلایی برای سازندگان وب‌سایت پذیرفته شده است.

سیستم­‌ مدیریت محتوا وردپرس
منبع: آمار استفاده از سیستم­‌های مدیریت محتوا، W3Techs، 2022

چه کسانی از وردپرس استفاده می‌­کنند؟

اگر از وردپرس برای انتشار در وب استفاده می­‌کنید، با خیال راحت به راه‌تان ادامه دهید چون انتخاب خوبی داشته‌­اید.
بسیاری از وبلاگ­های معروف، رسانه­‌های خبری، سایت­‌های موسیقی، شرکت­‌های بخت‌­آزمایی و افراد مشهور نظیر NBC، CBS، USA Today، Time، Disney، Airbnb، Spotify، TechCrunch، و حتی پایونیر وومن از وردپرس استفاده می­‌کنند.

اگر تا به حال کنجکاو شده‌­اید که چه کسی از وردپرس استفاده می‌­کند، به ویترین سایت وردپرس بروید تا تحت تاثیر تعداد سایت‌­های شناخته شده و افراد مشهوری که از وردپرس برای پشتیبانی وبسایت­‌های خود استفاده می­کنند، قرار بگیرید.

برای استفاده از وردپرس، از کجا باید آغاز کرد؟

از آنجایی که وردپرس رایگان است، از همین امروز می­توانید با یک وبسایت وردپرسی تنها در چند مرحله شروع کنید.

برای شروع کار با وردپرس به چند چیز نیاز دارید:

  • میزبانی وب با کیفیت
  • نام دامنه
  • نرم افزار وردپرس نصب شده در وبسایت شما (اکثر میزبان­‌های وب این کار را برای شما انجام می­‌دهند.)

توجه داشته باشید اگر ترجیح می‌­دهید از نسخه میزبانی شده وردپرس موجود در WordPress.com استفاده کنید، برای شروع باید یک حساب کاربری در WordPress.com ایجاد نمایید.

افزونه وردپرس چیست؟

افزونه وردپرس بسته‌هایی از کدهای اضافی است که می­‌توانید برای افزودن ویژگی‌­ها، عملکردها یا ترکیب‌­های جدید در وبسایت خود آپلود کنید.

  • افزونه‌­ها را می­توان از طریق منوی افزونه‌­ها در داشبورد وردپرس خود اضافه کرد.
  • با استفاده از عملکرد جستجوی داخلی، شما قادر هستید یک افزونه رایگان موجود در فهرست افزونه­‌های وردپرس را  پیدا کنید.
  • از سوی دیگر افزونه‌­ها قادرند به صورت فایل­‌های فشرده بسته­‌بندی شوند (با ساختار zip) که از طریق آپلود کننده منوی افزونه­‌ها در داشبورد وردپرس خود آپلود نمایید.
افزونه وردپرس چیست؟ | وردپرس چیست
افزونه وردپرس چیست؟ | وردپرس چیست

آموزش افزونه وردپرس

افزونه­‌های وردپرس (wordpress) در واقع  نرم افزارهایی هستند که می­‌توانند برای گسترش و توسعه عملکرد سایت وردپرس شما آپلود و به کار گرفته شوند.

نصب انواع افزونه‌های وردپرس

در این قسمت از آموزش به اصول اولیه افزونه‌­های وردپرس می­پردازیم.
نصب افزونه­‌های وردپرس: نصب افزونه­‌های وردپرس (wordpress) در سایت شما یک فرآیند ساده است و از طریق منو افزونه‌ها -> نصب افزونه ، می‌توانید اقدام به نصب کنید.

افزونه­‌های ضروری وردپرس برای تمامی سایت­‌های وردپرس

تمامی وبسایت­‌های وردپرسی از این افزونه‌­های ضروری وردپرس بهره‌­مند هستند:

  • افزونه پشتیبان‌گیری وردپرس: وردپرس (wordpress) عملکرد پشتیبان‌گیری داخلی ندارد، بنابراین داشتن یک راه‌حل پشتیبان‌گیری وردپرس در صورت از دست دادن داده‌های وب‌سایت، شما را از سردردهای زیادی نجات می‌دهد. داشتن یک برنامه پشتیبان نیز برای کاهش نقض امنیتی یا هک بسیار مهم است. BackupBuddy افزونه اصلی پشتیبان وردپرس برای پشتیبان­‌گیری، بازیابی یا حتی انتقال وبسایت به میزبان­‌ها یا دامنه جدید است.
  • افزونه امنیتی وردپرس: یک افزونه امنیتی وردپرس نظیر iThemes Security برای رفع حفره­‌های امنیتی رایج و قدرتمندتر کردن وبسایت در برابر حملات کار می­کند.
  • افزونه سئو وردپرس: یک افزونه SEO وردپرس مانند Yoast SEO یا Rank Math می‌­تواند به شما کمک کند ویژگی­ها و عملکردهای اضافی را اضافه نمایید.
  • افزونه فرم وردپرس: فرم‌­های قوی مانند فرم­‌های تماس، نظرسنجی، آپلود فایل­‌ها و موارد دیگر را با یک افزونه فرم­ساز مانند فرم­‌های روان به وب‌سایت خود اضافه کنید.
  • افزونه فروشگاه وردپرس: اگر می­خواهید کالا یا خدماتی را در وبسایت خود از طریق یک فروشگاه آنلاین بفروشید، یک افزونه فروشگاه ساز وردپرس مانند ووکامرس ضروری است.
  • افزونه اهدای کمک‌­های وردپرس: از طریق فرم­های اهدایی قابل تنظیم با GiveWP، هدایایی را برای امور خیریه یا اهداف دیگر بپذیرید، داده­‌های اهداکنندگان و گزارش­‌های جمع آوری کمک­‌های مالی را مشاهده کنید، اهداکنندگان را مدیریت کرده و با طیف گسترده­ای از دروازه‌­ها و خدمات شخص ثالث یکپارچه شوید.

قالب‌های وردپرس چیست؟

قالب وردپرس «چارچوب» طراحی وبسایت شما را فراهم می­کند.

اکثر قالب­‌های وردپرس دارای ویژگی­‌های ذیل می‌­باشند:

  • طراحی کلی (ظاهر و سبک) سایت
  • سبک‌­های فونت در کلیه سایت
  • طرح رنگی
  • سبک‌­هایی برای پست­‌های وبلاگ و آرشیو وبلاگ
  • طرح‌بندی صفحه (یا الگوها)
  • مکان‌­های ویجت
قالب
قالب وردپرس / پوسته | وردپرس چیست؟

آموزش نصب قالب (پوسته) وردپرس

برخی از قالب‌­ها، نظیر صفحه‌­سازهای وردپرس عمل کرده و به شما این امکان را می­‌دهند تا طرح­‌بندی صفحه خود را بدون کد ایجاد کنید.

  • قالب­‌ها را می­توانید از طریق منوی نمایش > پوسته‌ها در داشبورد وردپرس خود اضافه کنید.
  • با استفاده از عملکرد جستجوی داخلی، شما قادر هستید یک قالب رایگان در وردپرس پیدا کنید.
  • ازسوی دیگر، قالب‌­ها قادرند به عنوان فایل­‌های فشرده بسته‌­بندی شوند که از طریق آپلود کننده منوی نمایش > پوسته‌ها در داشبورد وردپرس(wordpress) خود آپلود می­‌کنید.

سوالات متداول وردپرس چیست؟ راهنمای جامع پلتفرم wordpress

وردپرس چیست؟

وب‌سایت وردپرسی در واقع هر وب‌سایتی است که از پلتفرم وردپرس(wordpress) به عنوان سیستم مدیریت محتوای خود (CMS) استفاده می­کند. وردپرس هم Frontend (نمای قابل مشاهده توسط کاربر) و هم Backend (نمای مدیریت و...) را تقویت می‌کند.

ویژگی­‌های وردپرس

وردپرس به عنوان یک پلتفرم ساخت وبسایت و CMS دارای مجموعه­ای از ویژگی­های چشمگیر است. در این مقاله تنها تعدادی از ویژگی­های وردپرس آورده شده است

افزونه وردپرس چیست؟

افزونه وردپرس بسته‌ه­ایی از کدهای اضافی است که می­توانید برای افزودن ویژگی­ها، عملکردها یا ترکیب­های جدید در وبسایت خود آپلود کنید.

قالب وردپرس چیست؟

قالب وردپرس «چارچوب» طراحی وبسایت شما را فراهم می­کند. اکثر قالب­های وردپرس دارای ویژگی­های ذیل می­باشند:
  • طراحی کلی(ظاهر، احساس و سبک) سایت
  • سبک­های فونت در سطح سایت
  • طرح رنگی
  • سبک­هایی برای پست­های وبلاگ و آرشیو وبلاگ
  • طرح‌بندی صفحه(یا الگوها)
  • مکان­های ویجت

افزونه­‌های ضروری وردپرس

تمامی وبسایت­‌های وردپرسی از این افزونه‌­های ضروری وردپرس بهره­مند هستند:
  • افزونه پشتیبان‌گیری وردپرس
  • افزونه امنیتی وردپرس
  • افزونه SEO وردپرس
  • افزونه فرم وردپرس
  • افزونه تجارت الکترونیک وردپرس
  • افزونه اهدای کمک­های وردپرس
5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید0
There are no products in the cart!