معرفی و آموزش افزونه WPML (چندزبانه کردن سایت)
معرفی و آموزش افزونه WPML (چندزبانه کردن سایت)

امروزه نیاز به ترجمه سایت و انتشار مطالب به زبان های مختلف یکی از اساسی ترین نیاز های هر سایت می باشد. بسیاری از سایت ها با CMS محبوب وردپرس کار می کنند و مدیران این سایت ها می توانند به کمک افزونه های ترجمه سایت حود را چندزبانه کنند. یکی از بهترین پلاگین های چندزبانه وردپرس، افزونه WPML می باشد. در این مقاله از تیک4 قصد داریم این افزونه را معرفی کنیم و روش نصب آن را آموزش می دهیم.

افزونه WPML | تیک4

بهترین افزونه چندزبانه وردپرس

افزونه های زیادی در جهت ترجمه و یا چندزبانه کردن سایت های وردپرسی وجود دارد. اما در میان آن ها تعداد محدودی پلاگین وجود دارند که میتوانند نیاز های مدیران سایت وردپرسی را برطرف کنند. این افزونه های ترجمه از روش های مختلفی برای ترجمه سایت و یا کل CMS استفاده می کنند. WPML از آن دسته افزونه هایی است که با ادغام دو روش دستی و خودکار در ترجمه، توانسته است ترجمه هایی روان و سئو فرندلی (SEO Friendly) را برای کاربران فراهم کند.

افزونه WPML چیست؟

بدون شک WordPress Multilingual Plugin که در این مقاله آن را به اختصار افزونه WPML می نامیم، از بهترین و حرفه­ ای­ ترین افزونه ­های دو یا چندزبانه کردن وب­سایت ­های وردپرسی است. این افزونه توانسته است میان کاربران وردپرس محبوبیت پیدا کند و مدیران سایت های وردپرسی را به تسخیر خود درآورد. شما می توانید به کمک افزونه WPML کاربرانی از سراسر دنیا و با هر زبانی را در سایت خود داشته باشید.

دانلود WPML String Translation

شما می توانید افزونه WPML را از سایت مربوط به این پلاگین یعنی wpml.org با توجه به پلان های مختلفی که در وجود دارد خریداری کنید. توجه داشته باشید که استفاده از این افزونه به صورت رایگان امکان پذیر نبوده و حتما باید با توجه به نیاز خود یکی از نسخه های آن را خریداری نمایید. همچنین شما میتوانید از سایت های ایرانی هم این افزونه را خریداری و استفاده نمایید.

آموزش نصب افزونه WPML

پس از خریداری افزونه WPML باید آن را روی وردپرس خود نصب کنید. برای این کار ابتدا از طریق پیشخوان وردپرس، از بخش افزونه ها روی “افزودن” کلیک کنید.

نصب افزونه WPML | تیک4

حال از بالای صفحه، با کلیک بر روی دکمه “بارگذاری افزونه” میتوانید فایل خریداری شده را آپلود و نصب کنید. پس از فعالسازی افزونه چندزبانه کردن سایت WPML، با کلیک بر روی گزینه “WPML” در پنل وردپرس خود می توانید به بخش تنظیمات این افزونه دسترسی داشته باشید. در قسمت تنظیمات 6 تب (Tab) برای بخش های مختلف تنظیمات به شما نمایش داده می شود. برای راه اندازی در هرکدام از این تب ها تنظیماتی وجود دارد که باید پیکربندی شوند.

1- زبان محتوا

راه اندازی افزونه WPML | تیک4

در بخش اول باید زبان اولیه سایت خود را انتخاب کنید و سپس روی گزینه بعدی کلیک کنید.

2- زبان های ترجمه

تنظیمات زبان افزونه WPML | تیک4

در تب دوم زبان هایی که نیاز دارید تا سایت شما به آن ها ترجمه شود را انتخاب کنید. برای حذف و اضافه کردن زبان ها فقط اینجا حق انتخاب ندارید و بعد از این تنظیمات اولیه، میتوانید آن ها را تغییر دهید و زبان های دیگر مجددا اضافه کنید ویا حذف کنید. پس از این که زبان های خود را انتخاب کردید روی گزینه بعدی کلیک کنید.

3- سوییچ زبان افزونه WPML

تنظیمات سوییچ زبان افزونه WPML | تیک4

در سایت سوئیچ های مختلفی برای تغییر زبان وجود دارد که تحت تاثیر تنظیمات این بخش قرار دارند.

  • ترتیب زبان ها: شما می توانید با درگ اند دراپ چینش و اولویت زبان های را تغییر دهید.
  • چگونگی مدیریت زبان های بدون ترجمه: در سایت محتواهایی هستند که به بعضی از زبان ها ترجمه نمی شوند. برای این کلمات و یا محتوا می توانید مشخص کنید که در سوییچ زبان چه چیزی به کاربر نمایش داده شود.
  • سوییچ زبان منو: با استفاده از این گزینه می توانید یه منوی جدید برای جابجایی میان زبان ها ایجاد کنید.
  • سوییچ زبان ابزارک: در قسمت ابزارک ها می توانید یک سوییچ جدید برای تغییر زبان ایجاد کنید.
  • سوییچ زبان فوتر: شما می توانید سوییچ زبان را در فوتر سایت خود به نمایش بگذارید. در صورت فعال کردن این گزینه، شما می توانید استایل سوییچ زبان را مشخص کنید. همچنین می توانید پرچم، نام، زبان، رنگ و پس زمینه سوییچ را به دلخواه سفارشی کنید.
  • لینک به ترجمه های پست: شما می توانید لینک های مربوط به ترجمه پست ها را قبل و بعد از پست نمایش دهید. با فعال کردن این گزینه می توانید وارد تنظیمات مربوط به موقعیت لینک، متن لینک و… شوید.

در نهایت با کلیک بر روی گزینه بعدی تنظیمات ذخیره شده و به تب بعدی منتقل می شوید.

4- سازگاری

گزارش سازگاری افزونه دبلیو پی ام ال | تیک4

افزونه WPML قادر است گزارشی از افزونه ها و قالب های که استفاده می کنید را برای پشتیبانی بهتر به wpml.org ارسال کند. با فعال کردن این گزینه پشتیبانی این افزونه سریع تر می توانند در صورت مشکل، شما را راهنمایی کنند. همچنین می توانید هشدار های پشتیبانی را نادیده گرفته و با کلیک بر روی “بعدی” به قسمت بعدی تنظیمات اولیه منتقل شوید.

5- ثبت نام

درج کد ثبت نام در افزونه WPML | تیک4

پس از خرید افزونه، کدی مربوط به حساب کاربری شما در wpml.org برای شما ارسال می شود. پس از اتمام تنظیمات فوق، با وارد کردن این کد در این بخش به راحتی می توانید بروزرسانی های خودکار این پلاگین را بدون هیج مشکلی دریافت نمایید. سپس بر روی “ثبت” کلیک کنید تا تنظیمات تمام شود.

تنظیمات افزونه WPML

برای پیکربندی افزونه WPML قسمت های مختلفی از قبیل زبان‌هاف بومی سازی افزونه‌ها و قالب‌ها ، هماهنگ سازی منوها و ترجمه ها وجود دارد. در ادامه قصد داریم به مهمترین بخش تنظیمات یعنی “زبان‌ها” بپردازیم.

منوی تنظیمات افزونه WPML | تیک4

زبان ها:

تنظیمات مربوط به زبان ها در افزونه WPML | تیک4

  • زبان های سایت: می توانید زبان های سایت خود را مشاهده کنید و در صورت نیاز آن ها را تغییر دهید.
  • فرمت آدرس زبان: تعیین کنید زبان های مختلف چگونه به کاربران سایت در قسمت آدرس مرورگر نمایش داده شوند.
  • گزینه های سوییچ زبان: تنظیماتی مربوط به تمامی سوئیچ های موجود در سایت.
  • سوییچ زبان منو: شما می توانید یک منوی جدید برای سوییچ زبان اضافه کنید.
  • سوییچ زبان ابزارک: شما می توانید یک زبان ابزارک برای سوییچ زبان اضافه کنید.
  • سوییچ زبان فوتر: شما می توانید سوییچ زبان را در فوتر سایت خود به نمایش بگذارید. در صورت فعال کردن این گزینه، شما می توانید استایل سوییچ زبان را مشخص کنید. همچنین می توانید پرچم، نام، زبان، رنگ و پس زمینه سوییچ را به دلخواه سفارشی کنید.
  • لینک به ترجمه های پست: با فعال کردن این گزیته میتوانید لینک زبان های پیشنهادی دیگر را به ابتدا و یا انتهای پست ها و یا نوشته ها اضافه کنید.
  • سوییچ های زبان دلخواه: اگر به زبان های دیگری برای ترجمه نیاز دارید، این گزینه را فعال کنید.
  • مخفی کردن زبان ها: شما میتوانید به صورت کامل محتوای موجود در زبان های مشخص را از کاربران و موتورهای جستجو مخفی کنید.
  • چندزبانه کردن قالب ها: با فعال کردن این گزینه قالب سایت خود را چندزبانه کنید.
  • انتقال زبان مرورگر: WPML میتواند به صورت خودکار بازدیدکنندگان را بر اساس زبان مرورگرشان منتقل کند.
  • گزینه های SEO: نمایش زبان های جایگزین در بخش هدر
  • فیلترگذاری زبان ها برای عملیات آژاکس: WPML با استفاده از جاوا اسکریپت یک کوکی تنظیم خواهد کرد که محتوای درست را برای عملیات آژاکس بازمی گرداند.
  • بازخورد ترجمه: شما می توانید ماژول بازخورد ترجمه را فعال کنید.

نحوه کار با افزونه WPML

این پلاگین میتواند تمامی بخش های سایت را از جمله صفحات، دسته بندی ها و… ترجمه و یا چندزبانه کند.

اضافه کردن ترجمه برای دسته ها و برچسب ها

برای اعمال ترجمه بر روی دسته بندی ها ویا حتی برچسب ها باید از پیشخوان وردپرس و بخش WPML بر روی گزینه ” ترجمه Taxonomy” کلیک کنید.

اضافه کردن ترجمه برای دسته ها و برچسب ها در افزونه WPML | تیک4

در این قسمت، ابتدا باید عنوان Taxonomy را مشخص کنید، در ابتدا فقط می توانید بین دو گزینه دسته‌ها و برچسب‌ها یکی را انتخاب کنید. اما اگر Taxonomy های دیگری را به سایت خود اضافه کرده باشید میتوانید برای ترجمه آن ها نیز از این بخش اقدام کنید.

اضافه کردن ترجمه برای دسته ها و برچسب ها در افزونه دبلیو پی ام ال | تیک4

فرض کنید میخواهید دسته ها را ترجمه کنید. برای این کار باید ابتدا گزینه دسته های را انتخاب کنید، سپس با کلیک بر روی گزینه ویرایش، می توانید دسته های خود را ترجمه کنید.

ترجمه قالب و افزونه ها

همچنین برای ترجمه قالب و افزونه های خود، کافیست از پیشخوان وردپرس از بخش wpml روی گزینه بومی سازی قالب و افزونه ها کلیک کنید تا بتوانید به سادگی آنها را چندزبانه کنید.

قالب وردپرس سه زبانه

با استفاده از افزونه WPML می توانید هر قالبی را که قابلیت چندزبانه را پشتیبانی نمی کند، به زبان های مختلف ترجمه کنید. به عنوان مثال میتوانید علاوه بر زبان فارسی زبان های محبوبی مانند عربی و انگلیسی را نیز به قالب وردپرس خود اضافه نمایید. با این کار در کسب و کار خود مشتریان بین المللی را نیز میتوانید داشته باشید.

افزونه تغییر زبان وردپرس

داشتن سایت چند زبانه تاثیر مثبتی در سئو سایت دارد. با استفاده از افزونه های تغییر زبان وردپرس می توانید سایت خود را بدون حتی یک خط کد نویسی و کاملا بهینه چند زبانه کنید. همچنین می توانید شخصی سازی کاملی مبتنی بر زبان را بدون هیچ مشکلی از لحاظ پرفرمنس به سایت خود اضافه کنید. البته نباید این نکته را فراموش کرد که بسیاری از متخصصین در امور وب و همچنین تیم تیک4 بر این باورند که:

با راه اندازی وردپرس شبکه می توانید علاوه مدیریت منابع خود سایت چندزبانه بهتری را در اختیار کاربرانتان قرار دهید.

قالب هایی مثل قالب آگهی وردپرس (چارسوق) با روش وردپرس شبکه قابلیت چندزبانه شدن را دارند و از افزونه های چندزبانه کردن سایت وردپرسی پشتیبانی نمیکنند.

افزونه PolyLang Pro

همانطور که گفتیم برای تغییر زبان وردپرس افزونه های زیادی مانند همین WPML وجود دارد. یکی دیگر از این افزونه ها PolyLang Pro نام دارد و امکاناتی مشابه را در اختیار شما قرار می دهد. افزونه PolyLang Pro یکی دیگر از افزونه های چندزبانه وردپرس است، که با استفاده از آن می توانید در کمترین زمان ممکن، سایت خود را به دو یا چند زبان مختلف ترجمه کنید. همانند افزونه WPML این پلاگین هم اکثر قالب های وردپرسی را پشتیبانی می کند.

جمع بندی

از این که تا انتهای این مطلب همراه تیک4 بوده اید سپاسگذاریم. اگر تجربه استفاده از این افزونه را دارید، می توانید با دیگر کاربران در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید. امیدواریم این آموزش برای شما مفید واقع شده باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید0
There are no products in the cart!