تعریف cronjob و نحوه ساخت cronjob در cpanel
تعریف cronjob و نحوه ساخت cronjob در cpanel

کرون جاب ابزاری در سیستم‌عامل‌های مبتنی بر یونیکس است که امکان اجرای دستورات اسکریپت‌ها را در آینده را به کاربر می‌دهد. با استفاده از cron، کاربران لینوکس می‌توانند در زمان مشخصی در آینده اقدام به اجرای دستورات اسکریپت‌های خاصی نمایند. امروز از سری مقالات تیک4 قصد داریم شما را بیشتر با تعریف cronjob آشنا کنیم. باما همراه باشید.

تعریف cron jab

تعریف و کاربرد cronjob

همانطور که در ابتدا مقاله گفتیم کرون جاب ابزاری در سیستم‌عامل‌های مبتنی بر یونیکس است که امکان اجرای دستورات اسکریپت‌ها را در آینده را به کاربر می‌دهد. با استفاده از cron، کاربران لینوکس می‌توانند در زمان مشخصی در آینده اقدام به اجرای دستورات اسکریپت‌های خاصی نمایند. CronJobs می تواند برای تک دستورات یا برای اجرای خودکار وظایف متوالی دوره ای تکرار شود، به عنوان مثال برای پاکسازی پایگاه داده ها با حذف ورودی های منسوخ ، پرونده ها و نظرات، یا ایجاد آمار منظم از تعداد کاربران یک وب سایت این کار را را انجام دهد. سایر برنامه ها با استفاده از cronjob شامل به روزرسانی خوراک های RSS، انتشار محتوای جدید در یک وب سایت در یک تاریخ خاص، تولید فاکتورهای متعدد یا توزیع خودکار خبرنامه هستند. به همین ترتیب، تهیه پشتیبان از پایگاه داده با استفاده از CronJobs می تواند برنامه ریزی شود.

ساختار cron tab

cron از پرونده های خاص پیکربندی ، به اصطلاح پرونده های Cron Tab ، که شامل لیستی از کارهای cron برای اجرا است استفاده می کند. Cron Tab مخفف Cron Table است. هر خط در پرونده Cron Tab نشان دهنده یک CronJob است.

تعریف cron jab

هر دستور کران دارای قسمت های متفاوتی است که در شکل زیر فرمت کلی دستور کران نمایش داده می شود:

  • ستاره اول: بیان کننده دقیقه می باشد. در زمانی که شما میخواهید کاری را در زمان دقیقه انجام دهید باید این گزینه را فعال کنید.
  • ستاره دوم: بیان کننده نمایش ساعت می باشد. در زمانی که شما میخواهید کاری را در بازه ساعتی انجام شود،  باید این گزینه را فعال کنید.
  • ستاره سوم: بیان کننده نمایش تعداد روزهای ماه می باشد. در صورتیکه بخواهید در روز مقرر در هر ماه یک کار برای شما انجام شودو باید این گزینه را فعال نمایید.
  • ستاره چهارم و پنجم : همانطور که مشخص است این دو ستاره نیز برای ماه و تعداد روزهای هفته می باشد که مانند ۳ ستاره اول عمل می کند.

آموزش ساخت CronJob در Cpanel

برای ساخت cronjob در cpanel می بایست ابتدا وارد هاست خود شوید. سپس به بخش ADWANCED مراجعه کرده و روی cronjobs کلیک کنید. تا به بخش تنظیمات کرون جاب هدایت شوید.

در بخش تنظیمات شما میتوانید به راحتی کرون جاب مدنظر خود را بسازید. اما توجه داشته باشید قبل از تنظیمات ساخت کرون جاب از شما  یک ایمیل میخواهد تا در هر زمانی که cronjob اجرا شد برای شما گزارش عملکرد اجرای کرون جاب ارسال شود.نحوه ساخت cron job در cpanel

پس از ورود به بخش تنظیمات cronjob  شما میتوانید دستور های خود را در بخش های مد نظر خود اعمال نمایید. و پس از تکمیل دسترات بر روی دکمه  Add new Cronjob کلیک نمایید تا کرون جاب مد نظر شما ساخته و اجرا شود.

 زمان بندی های cron job در Cpanel

  • Once Per Minute: این دستور در هر دقیقه یک بار اجرا شود.
  • Once Per Five Minute: اجرای دستور در هر ۵ دقیقه یک بار
  • Twice Per Hour: در هرساعت ۲ بار اجرا شود.
  • Once Per Hour: دستور در هر ساعت ۱ بار اجرا شود.
  • Twice Per Daye: در هر روز ۲ بار اجرا شود.
  • Once Per Day: در هر روز ۱ بار اجرا شود.
  • Once Per Week: در هفته ۱ بار اجرا شود.
  • On the 1st and 15st of the Month: اجرای دستور در تاریخ ۱ و ۱۵ ام ماه
  • Once Per Month: ماهی ۱ بار دستور اجرا شود.
  • Once Per Year: سالانه ۱ بار دستور اجرا شود.

امیدواریم از مقاله تعریف cronjob و نحوه ساخت cronjob در cpanel بهره کافی را برده باشید. از قسمت دیدگاه ها باما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید0
There are no products in the cart!