سی پنل (cPanel) و نکاتی مهم برای مدیریت وب سایت در این نرم افزار
سی پنل (cPanel) و نکاتی مهم برای مدیریت وب سایت در این نرم افزار
سی پنل (cPanel)
سی پنل (cPanel) و نکاتی مهم برای مدیریت وب سایت در این نرم افزار

سی پنل (cPanel) و چند نکته مهم در این نرم افزار برای مدیریت وب سایت.

اگر شما برای وب‌سایت خود از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید احتمالا کار مدیریت وتنظیمات سایت را به سی پنل (cPanel) سپرده‌اید.

نرم‌افزار سی پنل (cPanel) یک پانل مدیریتی رایج برای تعداد زیادی از کمپانی‌های هاستینگ در سرتاسر دنیا است اما بسیاری از افرادی که از آن استفاده می‌کنند وقت کافی برای بررسی خدماتی که توسط سی پنل (cPanel) ارائه می‌شود صرف نمی‌کنند.

با توجه به امکانات هاست خود و اینکه بسته‌ی هاست شما چه امکاناتی در اختیارتان قرار می‌دهد،با سی پنل (cPanel) می‌توانید دومین‌هایی که به حسابتان، ایمیل‌هایتان،فایل‌ها و دیتابیس‌هایتان متصل شده‌اند را مدیریت کنید و تمام کار‌ها را فقط با استفاده از یک رابط کاربری حرفه ای،به سادگی انجام دهید.

در این مقاله به چند نکته برای مدیریت وب‌سایت با سی پنل (cPanel) می‌پردازیم که شاید تا به حال به آن برخورد نکرده باشید.

کاربران با تجربه خودشان این موارد را می‌دانند اما کاربران تازه‌وارد سی پنل (cPanel)، بخصوص آنهایی که وقت کافی برای بررسی امکانات این نرم‌افزار صرف نکرده‌اند،احتمالا با این گزینه‌ها مواجه نشده باشند.

در حقیقت گاهی حتی کاربران باتجربه هم می‌توانند اسیر یک روال تکراری شده و برخی از گزینه‌های موجود را فراموش کنند.

بنابراین مطالعه این مقاله به تمام کاربران سی پنل (cPanel) توصیه می‌شود.

می‌توان گفت که دو مورد اول از ویژگی‌های پیش‌فرض cPanel نیستند.

اما بعنوان اپلیکیشن هایی که در cPanel موجود می‌باشند یعنی ممکن است برخی از هاست‌ها،آن‌ها را داشته و برخی نداشته باشند و برخی دیگر ویژگی های مشابه دیگری ارائه دهند.

به هر حال به دلیل رایج بودن استفاده از آنها و همچنین سودمندی فوق‌العاده‌ آنها،در این مقاله به آن ها اشاره شده است.

نصب‌کننده خودکار (Autoinstallers)

نصب کننده‌های خودکار (مثل Softaculous Auto Installer) دقیقا همان چیزی هستند که از نامشان پیدا است.

آنها برای اجرای سریع و بدون اشکال نصب،پلتفرم‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهند که شاید از آنها برای ساخت یک وب‌سایت جدید استفاده کنید مثل وردپرس، جوملا،دروپال،پریستاشاپ،پتلفرم‌های فروم و انواع مختلفی از سیستم‌های مدیریت محتوا، فریم‌ورک‌ها و اسکریپت‌ها.

شما می‌توانید بجای نصب و تنظیم دستی دیتابیس‌ها،آپلود فایل‌ها از طریق FTP و اجرای کامل فرآیند‌های نصب،تنها با یک یا دو کلیک پلتفرم مورد نیاز خود را روی هاست جدید نصب و آماده‌ کار کرده و مشکلاتی که با آن برخورد می‌کنید را حل کنید.

این یک ویژگی فوق‌العاده است که گاهی نادیده گرفته می‌شود و صرفه‌جویی در زمان،فاکتوری است که حتی کارآزموده‌های مدیریت وب‌سایت هم از آن غافل می‌شوند.

گواهینامه SSL

یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی که در cPanel وجود دارد اپلیکیشنی است که به شما امکان نصب یک گواهینامه‌ی SSL برای وب‌سایتتان را می‌دهد (مثل LetsEncrypt cPanel app).

اگر خیلی با گواهینامه‌های SSL و نیاز رو به رشد تمام وب‌سایت‌ها برای استفاده از پروتکل HTTPS آشنایی ندارید،باید وقت بگذارید و در این مورد مطالعه کنید.

بسیاری از هاست‌ها مثل SiteGround این گواهینامه‌ها را به صورت رایگان یا با هزینه اندک از طریق cPanel برای همه مشتریان خود فراهم می‌کنند.

با استفاده از SiteGround،نصب و تمدید این گواهینامه‌ها برای تمامی دومین‌ها بصورت خودکار انجام می‌شود.

ایمن کردن وب‌سایت با HTTPS به سادگی به تمام بازدیدکنندگان نشان می‌دهد که امنیت فاکتور بسیار مهمی برای شما است چون تمام مرورگرهای مدرن وقتی یک وب‌سایت دارای HTTPS و ایمنی باشد آن را با یک قفل سبزرنگ نمایش می‌دهند.

فشار روزافزون گوگل و دیگر مرورگرها برای وادار ساختن تمام وب‌سایت‌ها در داشتن HTTPS نشان‌دهنده‌ی ضرورت این ویژگی بوده که می‌توانید به آسانی از طریق cPanel خود نصب کنید.

صفحات سلیقه‌ای خطا

وقتی یکی از بازدیدکنندگان از وب‌سایت شما،سعی کند به صفحه‌ای وارد شود که وجود ندارد با خطای ۴۰۴ مواجه خواهد شد،مگر اینکه شما یک صفحه‌ی خطا به سلیقه‌ی خودتان ایجاد کرده‌ باشید.

این کار هم از طریق اپلکیشن‌ cPanel نیز انجام می‌شود.

اما اگر نخواهید وقت بگذارید یا دانش ساخت این صفحه را نداشته باشید، این ویژگی cPanel خیلی به درد شما نخواهد خورد. شما می‌توانید خیلی سریع و راحت صفحات خطای خود را با سلیقه‌ خودتان ایجاد کنید تا بازدیدکننده‌ها به صفحاتی هدایت شوند که به جای نمایش خطای ۴۰۴،با اطلاعات ارزشمندی مواجه شوند.

Error Log

ورود به لاگ‌های وب سرور شما در برخی از محیط‌های مشترک می‌تواند سخت باشد.

خوشبختانه شما می‌توانید به error log متعلق به Apache مستقیما از داخل cPanel دسترسی داشته باشید.

این کار در برخی موارد به شما اجازه می‌دهد بفهمید مشکل وب‌سایتی که از کار افتاده کجا است.

اگر شما مدیر یک وب‌سایت هستید اما خودتان آن را ننوشته‌اید،این گزینه اطلاعات ارزشمندی برای اعتماد به آن برنامه‌نویس در اختیارتان قرار می‌دهد.

Backup

یکی دیگر از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی cPanel توانایی ایجاد پشتیبان (backup) از پانل است.

شما می‌توانید از تمام داده‌های خود در یک فایل بسیار بزرگ بکاپ گرفته و یا می توانید مسیر قرار گرفتن تمام فایل‌های خود،دیتابیس‌های MySQL (در صورتی که وب‌سایت شما از دیتابیس استفاده می کند) یا ارسال کننده‌های ایمیل (در صورتی که از ایمیل کمپانی هاستینگ خود استفاده می کنید) را مشخص کنید.

می‌توانید هر یک از این موارد را به مسیر home فایل‌های اکانت سرور خود و یا FTP ریموت، دانلود کنید.

البته اگر بر روی سرور هاست خود بکاپ می‌گیرید می‌توانید بعدا از FTP برای دانلود فایل‌های بکاپ استفاده کنید.

Cron Jobs

کرون جاب را هم می توان از سی پنل ایجاد کرد.

کرون جاب‌ها یکی از ویژگی‌های غریب برای کاربران تازه‌کار است اما بسیاری از برنامه نویسان اگر عادت دارند از سرورهای خودشان استفاده کنند مجبورند با یک سرویس هاست مشترک و بدون دسترسی به خط فرمان کار کنند.

کرون جاب راهی برای برنامه‌ریزی وظایف بر روی یک سرور است.

شما میتوانید با استفاده از این ویژگی روز،تاریخ و تعداد تکرارهای یک عمل را مشخص کنید.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید0
There are no products in the cart!