بهترین فریمورک های CSS کدامند؟
بهترین فریمورک های CSS کدامند؟

هنگامی ار طراحی سایت صحبت میکنیم اولین چیزی که به ذهنمان می رسد دو زبان Markup ویا نشانه گذاری Html و CSS است. به طور کلی میتوان گفت که Html استخوان بندی و اسکاتت یک صفحه را تشکیل می دهد و به کمک CSS می توانید به این اسکلت گوشت و پوست اضافه کنید. هرچند یادگیری این دو زبان از شما متخصص برنامه نویسی رابط کاربری نمی سازد اما یادگیری آن برای حرفه ای شدن ضروری است. زبان CSS به تنهایی قدرتمند است و میتواند اکثر نیاز های شما را برطرف کند. با این وجود به دلایلی مانند بالا بردن سرعت کار و یا استاندارد سازی کد ها باید به سراغ فریمورک های CSS برویم. در این مطلب از تیک4 قصد داریم بهترین فریمورک های css را به شما معرفی کنیم.

 

آیا استفاده از فریم ورک‌های CSS پیشنهاد خوبی است؟

امروزه استفاده از فریم ورک‌ها بین طراحان سایت محبوب شده اند و استفاده از آنها به یک استاندارد تبدیل شده است. از آنجایی که اجزا و اِلمان‌های طراحی سایت به صورت پیشفرض در کتابخانه‌ها تعریف شده اند، برنامه نویس می‌تواند با کمک آن ها سرعت کار خود را چندین برار کند.. البته استفاده از فریمورک ها همانند هر تکنولوژی دیگری، عیب و ایراد هم دارند. به عنوان مثال برای طراحی یک Landing Page ساده، استفاده از بوت استرپ عقلانی نیست زیرا امکان دارد تا 90% فایل‌های CSS آن کاربردی در آن صفحه نداشته باشند. با این جود در حالت کلی فریمورک ها مزایای بیشتری نسبت به معایبشان دارند و استفاده از آن ها کار را خیلی راحت تر می کند.

از معروف ترین و کاربردی ترین این فریم ورک ها می توان به فریمورک های زیر اشاره کرد:

  1. BootStrap
  2. Foundation
  3. Semantic UI
  4. Pure.css محصول شرکت یاهو
  5. UI Kit
  6. Materialize CSS

1- آشنایی با فریم ورک بوت استرپ

یکی از بزرگترین و مشهورترین فریمورک های CSS به طور قطع بوت استرپ (Bootstrap) است. ااین فریمورک از سه تکنولوژی HTML، CSS و جاوا اسکریپت به طور همزمان استفاده می کند و این اجازه را به کاربر می دهد تا به ساده ترین شکل ممکن از آن ها در پروژه خود استفاده کند. فریمورک bootstrap رایگان و متن باز بوده و حتی اگر آشنایی کمی با HTML و CSS داشته باشید میتوانید از آن استفاده کنید.

بهترین فریمورک های css | بوت استرپ | تیک4

بوت استرپ برای تقسیم صفحات از سیستم شبکه بندی Grid استفاده می کند به همین دلیل است که برای طراحی ریسپانسیو ویا واکنشگرا گزینه خوبی است. با هر پارامتری بخوایم این فریمورک را با رقبای خود مقایسه کنیم، باز هم بوت استرپ بهتر است. تعداد سایت هایی که با بوت استرپ طراحی شده اند بسیار زیاد اند. در ایران هم استفاده از آن بسیار محبوب است و برنامه نویس های زیادی با این فریمورک کار می کنند.

2- معرفی و بررسی فریم ورک Foundation

نمی توانیم در مورد بهترین فریم ورک های CSS صحبت کنیم و اسمی از فریمورک فاندیشن نبریم. فاندیشن ساخت شرکت Zurb است و آن را می توانن رقیب اصلی و سرسخت بوت استرپ به حساب آورد. این فریم ورک اوپن سورس و رایگان برای طراحی واکنش گرا رابط کاربری از یک شبکه 12 ستونی برای تقسیم صفحه استفاده می‌کند. با استفاده از کامپوننت‌های آماده فراوانی که در اختیار برنامه نویس قرار می‌دهد طراحی های شما بسار آسان می شود. در این سیستم عرض عناصر صفحه را با % مشخص شده اند. به این ترتیب بدون در نظر گرفتن دستگاهی که سایت شما را نشان می‌دهد، اندازه‌ها به درستی نمایش داده می شوند. چند پلاگین جاوااسکریپت مانند Orbit و Reveal در فایل های Foundation تعریف شده اند تا کار با اسلایدرها و ماژول‌های تصویر راحت تر شوند.

فریمورک css | فاندیشن | تیک4

3- فریم ورک سازگار با (React) Semantic UI

تمام فریمورک ها از اصول اولیه یکسانی استفاده می کنند. Semantic UI از فریمورک هایی است که با استفاده از کامپوننت های آماده آن دیگر نیازی به طراحی های اولیه سایت نیست و می توانید به کمک آن کلیات پروژه خود را به راحتی اجرا کنید و وقت بیشتری بر روی جزئیات بگذارید. یادگیری آسان و مستندات قوی این فریم ورک را محبوب کرده است. همچنین سیمنتیک یو آی با سایر فریم ورک ها مانند React یا Angular به خوبی ادغام می شود.

بهترین فریمورک های css | سمنتیک یو آی | تیک4

4- فریم ورک Pure.CSS ساخت شرکت یاهو

Pure.css یک فریم ورک CSS با حجم بسیار پایین است (فقط 4KB حجم داره!) که توسط شرکت یاهو طراحی و معرفی شده است. این فریمورک مجموعه ای از ماژول‌های ریسپانسیو CSS را به صورت پیشفرض طراحی کرده است که بدون نیاز به نصب وابستگی‌ها (Dependencies) می‌توانید آن را درون پروژه خود اسفاده کنید. این فریم ورک به خوبی با اصول مربوط به سئو آشنا بوده و استفاده از آن مثل دیگر رقبایش هزینه ای برای شما ندارد. اگر با رنگ های روشن و سایه ها کار می کنید، Pure.css در این زمینه انتخاب خوبی است. پیشنهاد ما این است که برای بهبود رابط کاربری خود یا اضافه کردن قابلیت‌های دیگر، این فرمورک را در کنار بوت استرپ استفاده کرده و از قدرت هر دو فریم ورک بهره مند شوید.

Pure.css | تیک4

5- UIKit فرم ورک مبتنی بر Sass و Less

UIKit با استفاده از پیش پردازنده‌های Sass و Less و ماژولار بودن، سرعت شما را در کد نویسی بالا می برد و با توجه به ساختار خوبی که دارد، به راحتی قابل توسعه است. اگر دوست ندارید رابط کاربری شما تکراری باشد و شبیه به سایت‌های دیگر شود، شما به کمک UIKit و Theme هایی که در اختیار شما می‌گذارد می توانید ظاهر اختصاصی خودتان را طراحی کنید. این فریم به خوبی با وردپرس هماهنگ است و استفاده از آن برای توسعه دهندگان توصیه می شود. به عنوان مثال برای نوشتن یک پلاگین وردپرسی می توانید به جای بوت استرپ از این فریمورک قدرتمند استفاده کنید.

بهترین فریمورک های css | UI Kit | تیک4

6- Materialize CSS

Materialize CSS یک کتابخانه طراحی رابط کاربری یا UI است که همانند دیگر کتابخانه‌هایی که معرفی کردیم با HTML CSS و جاوا اسکریپت طراحی شده است. جالب است بدانید که در پشت این فریمورک شرکت گوگل قرار دارد که همین نکته شاید شما را وسوسه کند تا آز آن استفاده کند. طراحی ریسپانسیو به صورت داخلی در کد های Materialize CSS قرار داده شده است و تغییر ابعاد صفحه نمایش ظاهر سایت شما را به هیچ عنوان خراب نمی کند. از ویژگی های این فریمورک این است که به دلیل Cross Browser بودن Materialize CSS سایت طراحی شده به وسیله‌ی آن در تمام مرورگرهای مطرح دنیا به درستی رندر و اجرا می‌شود.

بهترین فریمورک های css | بهترین فریمورک های css | تیک4

نتیجه گیری

فریمورک های زیادی وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید کار خود را در طراحی سایت راحت تر کنید. ما در این مقاله از تیک4 سعی کردیم مشهورترین و بهترین فریمورک های css (رابط کاربری) را به شما معرفی کنیم. شاید تا قبل از خوانددن این مقاله فقط اسم بوت استرپ را در رابطه با فریمورک های طراحی رابط کاربری شنیده باشید. اما حالا با ماژول های دیگری نیز آشنا شده اید. اگر تجربه کار با هر یک از این فریمورک ها را دارید می توانید در قسمت دیدگاه ها با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید سپاسگذاریم.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سجاد
سجاد
1 سال قبل

مرسی بابت مقاله خوووب 👌

سبد خرید0
There are no products in the cart!