تفاوت برنامه نویسی بک اند و فرانت اند در چیست؟
تفاوت برنامه نویسی بک اند و فرانت اند در چیست؟

افرادی که دنبال یادگیری برنامه‌نویسی و طراحی سایت می‌باشند، در ابتدای راه سر یک دوراهی قرار می‌گیرند. در شروع یادگیری برنامه‌نویسی، پس از یادگیری مفاهیم اولیه، هر فردی باید آن حوزه‌ای که می‌خواهد در آن برنامه‌نویسی کند را انتخاب کند آن دوراهی هم انتخاب برنامه نویسی بک اند و فرانت اند است. شما راهی جز انتخاب یکی از این دو راه برای پیشرفت در برنامه‌نویسی و طراحی سایت ندارید. امروز از سری مقالات تیک4 قصد داریم شما را بیشتر با تفاوت برنامه نویسی بک اند و فرانت اند آشنا کنیم.

تفاوت برنامه نویسی بک اند و فرانت اند

برنامه‌نویسی فرانت اند:

فرانت اند قسمتی از یک وب سایت می باشد که قابل مشاهده باشد و در این قسمت کدهای غیر قابل فهم و ظاهری گرافیگی و یا بصری زده می شود و به نمایش در می آید. در بخش فرانت اند فرم‌های ورودی اطلاعات، تصاویر، ویدیوها و موارد دیگری که قابل مشاهده و درک باشد قرار میگیرد. حال برای ورود به این حوزه از برنامه نویسی باید اصول اولیه آن را بدانید و به سه زبان HTML، CSS و Java Script تا حد امکان مسلط باشید.

تفاوت برنامه نویسی بک اند و فرانت اند

زبان‌های برنامه‌نویسی مخصوص فرانت اند:

  • HTML:

در واقع HTML مخفف Hyper Text Markup Language است. اگر بخواهیم تعریفی برای HTML داشته باشیم؛ HTML یک زبان برنامه نویسی آسان است که برای طراحی صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرد. تمام مواردی که یک کاربر در یک وب سایت می‌بیند، عموما توسط این زبان به صورت کد نوشته شده‌اند و دستوراتی که برنامه نویس بر روی یک وب سایت اعمال می‌کند. توسط این زبان به یک کد تبدیل می‌شود و به سمت سرور می‌رود. این زبان برای تمامی مرورگرها قابل درک می باشند.

  • CSS:

در واقع CSS مخفف Cascading Style Sheet است. این زبان اصولا یک مکمل برای زبان HTML است که بین برنامه نویسان، بسیار پر کاربرد و محبوب است. با استفاده از این زبان شما میتوانید اطلاعات محتوایی که به زبان HTML  نوشته شده‌اند را تغییر ظاهری دهید و به صورت دلخواه تغییرات ظاهری را با استفاده از کدنویسی CSS اعمال نماید. هدف اصلی از انجام این کار افزایش سرعت سایت است. وقتی شما از زبان HTML در طراحی وب استفاده می‌کنید، زیبایی خاصی در آن نخواهید دید و باید ظاهر آن را با استفاده از CSS طراحی کنید. با استفاده از قابلیت‌های فراوان CSS شما می‌توانید تغییرات زیادی در قسمت‌های ظاهری یک سایت ایجاد نمایید.

  • JavaScript:

جاوا اسکریپت (JavaScript) که به صورت مخفف Js هم شناخته می‌شود، یکی از مهمترین حوزه های برنامه نویسی در بخش فرانت اند به حساب می‌آید که یک زبان حرفه ای و همه فن حریف است. اما Js همیشه در بخش فرانت اند مورد استفاده قرار نمی گیرد و شما می توانید از این زبان در بخش های برنامه نویسی نرم افزار و همچنین بخش بک اند سایت هم استفاده نمایید که برای این کار باید به برنامه نویسی node js مسلط باشید.

برنامه نویسی بک اند و فرانت اند

برنامه‌نویسی بک اند:

بک اند بخشی از یک وب سایت می باشد که کاربران قادر به مشاهده آن نیستند که وظیفه کنترل را برعهده دارد و کدهای منطقی سایت در این بخش زده می شود. این بخش بیشتر از طریق سرور به مرورگر کاربر ارسال می شود و به همین دلیل به برنامه نویسان بک اند، برنامه نویسان سمت سرور یا server side هم گفته می شود. زبان‌های بک ا‌ند تعداد کمی نیستند و هر کدام کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های مخصوص خود را دارند که در این مقاله قطعا نمیگنجد. اما در اصل سه زبان بیشتر در بخش بک اند مورد استفاده قرار می گیرند که عبارتند از: PHP، Java و Python.

تفاوت برنامه نویسی بک اند و فرانت اند:

در آخر این مقاله سعی کردیم که شما را بیشتر با تفاوت برنامه نویسی بک اند و فرانت اند آشنا کنیم:

1. در برنامه‌نویسی فرانت‌اند همیشه یک چهارچوب و الگو وجود دارد که بسیار کار برنامه‌نویسان را راحت‌ می‌کند؛ که مهم ترین مزیتی که یک برنامه نویس فرانت اند باید داشته باشد ذوق و هنر آن است. ولی یک برنامه‌نویس بک‌اند باید مهارت حل مسئله را داشته‌ باشد و همیشه موارد را به صورت منطقی مشاهده کند و همیشه باید دقت و تمرکز زیادی برای کد نویسی خرج نماید. در بیشتر اوقات یک برنامه‌نویس بک‌اند مجبور است که کدهای جدیدی بنویسد تا بتواند یک مورد جدید را خلق نماید. پس قطعا یک برنامه نویس بک اند هیچ چارچوب خاصی در کدنویسی ندارد و ممکن است که او مدت زیادی را صرف فکر کردن برای نوشتن یک کد کند.

2. برنامه نویسان در برنامه‌نویسی فرانت‌اند اولویت خود را باید بر روی سلیقه شخصی و هنر خود بگذارند و موارد ظاهری را به نحوه احسنت در سایت طراحی و کدنویسی کنند. در برنامه‌نویسی بک‌اند، مهم‌ترین موضوع ذهن باز و قدرت نوشتن کدهای جدید بدون زمینه قبلی است.

3. یک برنامه‌نویس بک‌‌اند هر روز باید با الگوریتم‌ها و بهینه‌سازی کدها و سیستم‌های پیچیده روبرو شود و دست و پنجه نرم می‌کند. پس در واقع یک برنامه‌نویس بک‌اند باید اخلاقیاتی مانند دقت بالا، حوصله زیاد داشته باشد تا بتواند یک پروژه را جلو ببرد، تا هر مشکلی که در سمت سرور برمی‌خورد، بتواند آن را به صورت  اساسی و بدون مشکل و تداخل حل نماید. در نقطه مقابل یک برنامه‌نویس فرانت‌اند باید از سلیقه خود به نحو احسنت در کدنویسی استفاده کند.

4. اصولا سطح درآمد سالانه برنامه‌نویسان بک‌اند به علت سختی کار بیشتر است اما تعداد متخصصان در این قسمت کمتر از حوزه فرانت اند می باشد و فرصت شغلی بهتری در بازار کار دنیای وب دارند البته یک مورد اساس مهم که باید به آن دقت داشته باشید این است که هیچ وقت سمت درآمد زیاد  نروید و از علاقه خود نزدید و سعی کنید همیشه آن راهی را بروید که به آن علاقه دارید.

تمامی چهار نکته بالا، مهم ترین تفاوت‌ های یک  برنامه نویسی بک اند و فرانت اند می باشند. شاید تفاوت‌های دیگری نیز در این دو حوزه وجود داشته‌ باشد، اما مطمئن باشید که این موارد بیشتر از هرچیزی می تواند در انتخاب مسیر شما موثر باشد. امیدواریم از مقاله تفاوت برنامه نویسی بک اند و فرانت اند بهره کافی را برده باشید. شما می توانید از قسمت دیدگاه ها با ما همراه باشید.

 

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید0
There are no products in the cart!