تفاوت UI و UX در چیست؟
تفاوت UI و UX در چیست؟

اگر در زمینه‌های طراحی اپلیکیشن و یا سایت فعالیت دارید که تمایل دارید میزان رضایت کاربران‌ خود را افزایش دهید، احتمالا بارها درباره دو موضوع UI و UX مطالب زیادی شنیده‌اید. در حقیقت یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین مباحثی که در دنیای امروز بازاریابی درباره آن موضوعاتی بحث می‌شود، مسئله تفاوت UI و UX است. امروز از سری مقالات تیک4 قصد داریم شما را بیشتر با تفاوت UI و UX آشنا کنیم.

تفاوت UI و UX در چیست؟

UX چیست:

UX مخفف ترکیب دو عبارت User Experience است. به زبان ساده می‌توان گفت، UX به معنی تجربه کاربری می باشد. یعنی هر موردی که به نوعی به کاربری سایت و اپلیکیشن مربوط باشد جزو UX محسوب می‌شود. یکی از مواردی که UX  را حائز اهمیت می کند، این است که  وب‌سایت یا اپلیکیشن ما طوری طراحی شود که هر بخش به راحتی در دسترس کاربران قرار گیرد و برای کار کردن با هر قسمت سایت و اپلیکیشن کاربر مشکلی نداشت باشد و به راحتی بتواند با سایت ارتباط برقرار کند.

البته ناگفته نماند مورد بالا فقط یک بعد از اهمیت طراحی UX است. بعد دوم آن مربوط به هدایت کاربر مرتبط می‌شود. اینکه چگونه ما کاربری که به سایت ما ورود کرده است را به یک صفحه دلخواه خود هدایت کنیم، تا کاربران را به راحتی به اهدافی که در سایت دنبال می کنیم برسانیم.

تفاوت UI و UX در چیست؟

سنجش کیفیت UX:

اگر تمایل دارید در حوزه طراحی UX فعالیت کنید، در ابتدا باید سعی کنید احساسات کاربران و نیازهای آن‌ها را جستجو کنید تا تمامی خواسته های آن برای یک سایت را بسنجید. تا زمانی که کاربران وارد سایت شما می‌شوند و یا از اپلیکیشنی که برای کاربران خود طراجی کردید استفاده می‌کنند، بتوانید تمامی معیارهای ساده ای که به صورت ناخودآگاه در ذهن کاربر شکل می گیرد را رفع نمایید تا کاربر در آینده باز هم تمایل داشته باشد به سایت شما مراجعه کند.

مهمترین معیارهای سنجش کیفیت UX:

  • اولین معیار از مهمترین معیارهای سنجش کیفیت UX، ارزش و اعتباری است که  شما در سایت و اپلیکیشن برای کاربر قائل شده‌اید است.
  • دومین معیار این است که شما بیشتر با کاربران خود تعامل برقرار کنید و واقعا محتوا ارزشمندی را در اختیار آن‌ها قرار دهید؛ تا کاربران به این باور برسند که سایت شما، عملکرد مثبتی برای آن‌ها خواهد داشت.
  • مهمترین و آخرین معیار سنجش کیفیت UX این است که آن اپلیکیشن یا سایتی که ارائه دهید، به گونه‌ای طراحی شود که کاربران بتواند به سادگی با آن تعامل کنند.

تفاوت UI و UX در چیست؟

 UI چیست:

رابط کاربری یا UI که مخفف عبارت User Interface می‌باشد، ابزاری برای تعامل کاربران با صفحات سایت و اپلیکیشن می باشد. در واقع کاربران از طریق UI می‌توانند با سیستم‌های مختلف ارتباط برقرار کنند. هماهنگی و یکپارچه سازی طراحی یک سایت یا اپلیکیشن از وظایف اصلی UI می باشد. افرادی که در حوزه UI فعالیت دارند تصمیم گیرنده این می باشند که چه المانی را، در کدام قسمت صفحه و به چه نوعی طراحی کنند تا زیبایی آن المان را به مخاطب خود نشان دهند و سلیقه مخاطب را بهتر درک کنند.

 

تفاوت UI و UX:

در طراحی UX طراح می‌کوشد به‌صورت مداوم میزان رضایت کاربران از تعامل با سایت و اپلیکیشن را کنترل کند و روز به روز برای بهبود کیفیت تعامل بین کاربران و سایت می کوشد. در UX پیش بینی معنی ندارد بلکه باید طراح با استفاده از ابزار هایی که دراختیار دارد، عناصری که در UI به کار می رود را آنالیز کند و سپس برای آن ها یک راهی آسان برای تعامل کاربران فراهم کند. تمرکز UX بر روی ارزیابی کوتاه مدت و ارتباط طولانی مدت با کاربران است و هرچه این ارتباط بیشتر ماندگار باشد، باعث سوددهی بهتر تعامل در سایت یا اپلیکیشن می شود. اما باید دقت داشت که در زمینه UX منظور از سوددهی، مسائل مالی نمی‌باشد منظور این است، که هر چقدر تعامل طولانی در سایت یا اپلیکیشن بین کاربران و سایت صورت بگیرد، خودش نوعی سود محسوب می‌شود. امیدواریم از مقاله تفاوت UI و UX  بهره کافی را برده باشید شما می‌توانید از قسمت دیدگاه‌ها باما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید0
There are no products in the cart!