تعیین نقش کاربران در وردپرس | معرفی افزونه User Role Editor
تعیین نقش کاربران در وردپرس | معرفی افزونه User Role Editor

گاهی اوقات صاحبان و مدیران سایت ها می خواهند با توجه به وظایف هر یک از کاربران سایت به آنان در حوزه کاری خود نقش هایی محول کنند. اما بعضی وقت ها نقش های پیشفرضی که وردپرس آنها را در قالب ها ایجاد کرده است کافی نیست به طور مثال شما می خواهید به یکی از کاربران سایت خود که نقش ویرایشگر به او داده شده تغییرات همچون ویرایش محصول یا دسترسی محدود به مطالب بدهید در این مواقع است که شاید شما به مشکل بخوردید. بهترین کار برای اینکه به نقش های وردپرس یک وظیفه بیشتر بدهید استفاده از افزونه User Role Editor است. امروز از سری مقالات تیک4 قصد داریم شما را بیشتر با تعیین نقش کاربران در وردپرس و افزونه User Role Editor آشنا کنیم. باما همراه باشید.

 

تعیین نقش کاربران در وردپرس

نقش کاربران در وردپرس

هر کاربر در سایت وردپرسی دارای نقش کاربری منحصر به فردی است که سطح دسترسی او به بخش‌های مختلف را مشخص می‌کند. مجوز دسترسی هر کاربر به بخش های مختلف سایت را سطح دسترسی آن کاربر می گویند. نوع دسترسی کاربر هم با توجه به اینکه میتواند آن بخش را ویرایش کند یا خیر مشخص می شود.

به عنوان مثال همه کاربران می‌توانند توضیحات محصولات سایت را مشاهده کنند، اما فقط مدیران اجازه ویرایش آن را دارند. در وردپرس برای تعیین سطح دسترسی از دو مفهوم نقش (role) و قابلیت یا توانمندی (capability) استفاده می‌شود. هر نقش کاربری می تواند چندین قابلیت داشته باشد و این قابلیت‌ها هستند که توانایی انجام یک کار را مشخص می‌کنند.

به صورت پیشفرض وردپرس دارای ۵ نقش کاربری اصلی است. که این نقش ها و توانایی آن ها می توانید در زیر ببینید. اما به کمک افزونه user role editor میتوانید این به این نقش ها قابلیت های بیشتری بدهید وحتی نقش های بیشتری را اضافه کنید.

1- مدیر کل (Administrator) :

این نقش کاربری زمانی که وردپرس را نصب می کنید به مدیر سایت داده می شود. این شخص میتواند تمامی پست ها و صفحات کاربران را ویرایش کرده و یا حتی آن ها را حذف کند. همچنین به تمامی بخش های مربوط به قالب و افزونه ها دسترسی داشته و می تواند صفحات رمزدار را ایجاد یا ویرایش نماید. در واقع مدیر کل به تمامی بخش های سایت دسترسی دارد.

2- نقش کاربر ویرایشگر (Editor) :

 ویرایشگر به تمامی محتوای سایت دسترسی دارد. می تواند صفحات و پست ها و نظرات را ایجاد کند و یا حتی آن ها را ویرایش و حذف نماید. این نقش به به قسمت تنظیمات و قالب ها و افزونه ها دسترسی ندارد. در افزونه user role editor می توانید برای این نقش قابلیت های ویرایش صفحات المنتوری را بدهید.

3- نویسنده (Author) :

 همانطور که از اسم این نقش مشخص است، فقط میتواند پست جدیدی را در سایت ایجاد نماید. توانایی ویرایش پست های خود را دارد و می تواند به نظرات پاسخ دهد اما توانایی حذف آن ها را ندارد. همچنین این نقش نمی تواند دسته بندی جدیدی در سایت ایحاد کند و برای پست های خود از دسته بندی های موجود قبلیت انتخاب دارد. این نقش کاربری به جزء حذف و ویرایش پست های خود نمی تواند بخش های دیگر سایت را ویرایش نماید.

4- مشارکت‌کننده (Contributor) : 

نقش کاربری مشارکت کننده فقط میتواند پست های خود را ایجاد کرده و ویرایش کند و توانایی انتشار آن ها را ندارد. از دیگر قابلیت هایی که مشارکت کننده محدود شده است، قابلیت افزودن فایل است. همچینین این نقش نمی تواند نظرات را تایید و یا رد کند.

5- مشترک (Subscriber) :

 مشترک سایت شما فقط توانایی مشاهده پست ها را دارد. برای ویرایش هیچ دسترسی ندارد مگر اینکه به کمک افزونه های مختلف دسترسی به آن ها داده باشید.

ایجاد نقش کاربری جدید در وردپرس

نقش کاربری که در وردپرس به صورت پیشفرض طراحی شده است می تواند بیشتر نیاز وب مستر ها را برآورده کند. اما در بعضی از مواردی که در ابتدای مقاله توضیح دادیم شما نیاز دارید تا نقش ها متفاوتی با قابلیت های گوناگون را به کاربران سایتتان بدهید. یا حتی میخواهید که در یکی از نقش های موجود در وردپرس تغییراتی را ایجاد کنید.

به عنوان مثال می خواهید قابلیت حذف پست را از نقش کاربری نویسنده سلب کنید. چرا که با حذف پست ها احتمالا سئو سایت شما صدمه می بیند. برای این کار می تواند از طریق کدها و توابع وردپرسی اقدام کنید. ویا اگر دانش کدنویسی کافی ندارید پیشنهاد می کنیم از افزونه نقش کاربر در وردپرس استفاده نمایید. در ادامه مقاله چند نمونه از این افزونه ها را معرفی می کنیم.

افزونه مدیریت و محدودیت دسترسی کاربران

سیستم مدیریت محتوا وردپرس برای اینکه بتواند کنترل کامل تری نسبت به نقش های پیشفرض، روی دسترسی نقش کاربران، داشته باشد به افزونه های مدیریت دسترسی کاربران وردپرس نیاز دارد. این افزونه ها به کمک شما می آیند تا بتوانید نقش ها و قابلیت های هر کاربر را در وب سایتتان به دلخواه سفارشی سازی کنید.

افزونه های مدیریت دسترسی کاربران، کار شما را در مدیریت و ثبت کاربران جدید وب سایت وردپرسی بسیار ساده تر می کند. به کمک این افزونه ها می توانید به راحتی سطح دسترسی کاربران خود را به صورت انبوه مدیریت کنید، به هر کاربر نقش منحصر به فرد خود را بدهید، فرم های ورود و ثبت نام سفارشی ایجاد کنید و قابلیت های متنوع دیگر.

اگر وب سایتی دارید که دارای محتوای زیاد، وبلاگ، ارائه دوره های آموزشی و… است، این دسته از افزونه ها به شما انعطاف پذیری و کنترل بیشتری بر روی کاربرانتان می‌دهد.

افزونه نقش کاربری وردپرس

افزودنی (Plugin) های زیادی به عنوان افزونه نقش کاربری در مخزن وردپرس وجود دارد و تمامی آن های یک کار را انجام می دهند. همان طور هم که در مطالب قبلی بیان شد بهترین افزونه، آن است که کار را به درستی انجام دهد😉.

قبل از معرفی باید به این نکته توجه کنیم که همه این افزونه‌ها محیط مشابهی را برای تغییر نقش کاربران در وردپرس در اختیار ما می کذارند. و بیشتر در ظاهر رابط کاربری با یکدیگر تفاوت دارند. البته هر کدام تنظیمات یا امکانات خاص دیگری نیز علاوه بر مدیریت نقش‌های کاربری سایت در اختیارمان می‌گذارند.

معرفی افزونه User Role Editor

همانطور که در ابتدا مقاله گفتیم افزونه User Role Editor به شما این امکان را خواهد داد تا که نقش ها و دسترسی های کاربران وب سایت خود را به راحتی ویرایش و مدیریت کنید و  همچنین پنل مدیریت خود را به یک محیط امن تبدیل نمایید.

امکانات افزونه User Role Editor

  • افزودن نقش های جدید
  • سفارشی سازی قابلیت های نقش های پیشفرض وردپرس
  • غیرفعال کردن نقش در صورتی به کاربری داده نشده باشد
  • علاوه بر نقش های می توانید قبالیت های کاربران را نیز سفارشی سازی کنید.
  • اطلاق چندین نقش به صورت همزان به یک کاربر
  • افزودن قبلیت های جدید
  • حذف قابلیت های غیر ضروری
  • نمایش یا عدم نمایش هر یک از منو های داشبورد وردپرس برای یک یوزر خاص
  • مسدود سازی پست متا ها برای کاربران مختلف
  • مدریت دسترسی به پلاگین ها
  • امکان درون ریزی و برون بری نقش های کاربری وردپرس
  • مدیرت نقش ها و قابلیت ها برای وردپرس شبکه از پنل مدیر شبکه
  • دسترسی دادن به مدیران سایت های شبکه برای دادن دسترسی به کاربران سایت هایشان
  • مخفی کردن برخی لینکهای منو سایت برای کاربران غیر عضو

آموزش افزونه User Role Editor

ابتدا از قسمت مخزن وردپرس افزونه User Role Editor را نصب و فعال کنید. سپس پس از فعال سازی افزونه از نوار سمت راست پیشخوان وردپرس خود بر روی گزینه ویرایشگر نقش کاربر کلیک کنید تا به تنظیمات افزونه وارد شوید. در این بخش از بخش های تنظیمات افزونه User Role Editor شما می توانید تنظیمات اولیه همچون تنظیمات عمومی و ماژول های اضافی را تنظیم نمایید.

عمومی

در تنظیمات عمومی شما می توانید نقش ها را با توجه به گزینه هایی که وجود دارد، مشخص و محدود کنید. با توجه به خواسته ی خود می توانید هر یک که مد نظر شماست را تیک بزنید.

معرفی افزونه User Role Editor

ماژول های اضافی

با انتخاب گزینه ی که در این تب مشاهده می کنید می توانید با تیک زدن بر روی آن به وردپرس اجازه دهید که تمامی کاربران چه آنها که نقش دارند چه ندارند را جزو آمار خود به حساب بیاورد.

معرفی افزونه User Role Editor

نقش های پیش فرض

در این قسمت شما می توانید نقش ها را تعیین کنید و طبق نقش هایی که تعیین نمودید در بخش دیگر که در ادامه توضیح خواهیم داد محدودیت ها را ایجاد نمایید.

معرفی افزونه User Role Editor

تغییر و تعیین نقش کاربران در وردپرس

حال پس از تنظیم کردن این تنظیمات  به سراغ ایجاد محدودیت ها و مشخص کردن نقش های کاربری می رویم. برای این کار از قسمت کاربران بر روی ویرایشگر نقش کاربر که در زیر منو این قسمت وجود دارد کلیک کنید .

تعیین نقش کاربران در وردپرس

پس از کلیک بر روی ویرایشگر نقش کاربر به صفحه مربوط به ایجاد نقش و محدود کردن نقش های هدایت شوید.

تعیین نقش کاربران در وردپرس

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید شما می توانید از قسمتی که با کادر قرمز برای شما مشخص کردیم نقش ها را تعیین نمایید و بخش های متعدد سایت خود را به او نسبت بدهید. با تیک زدن بر روی گزینه نمایش قابلیت‌ها در حالت قابل خواندن برای انسان می توانید حالت دسته بندی های موجود را به صورت مشخص تبدیل نمایید و از حالت جدولی پایگاه داده خارج کنید تا راحت تر آن ها را انتخاب نمایید. و در  آخر پس از امتحان ویرایش ها و تغییر و تعیین نقش کاربر بر روی دکمه بروز رسانی  که در  باکس سمت چپ  مشاهده می فرمایید کلیک کنید. توجه داشته باشید که کاربر مشخص شده دیگر دسترسی به بقیه ی قسمت های پیشخوان وردپرس شما را ندارد و فقط همان مواردی که شما برای او تعیین نمودید را می تواند استفاده کند.

ساخت یک نقش کاربر جدید در افزونه user role editor

برای ساخت یک نقش جدید در این افزونه باید در صفحه تنظیمات این افزونه بر روی گزینه Add Role کلیک کنید و پس از باز شدن مودال مشخصات آن نقش را وارد نمایید. در قسمت Role Name نام نقش را وارد نمایید. این نام برای استفاده در کد های شما مورد استفاده قرار می گیرد. در قسمت Display Role Name، نامی که میخواهید در پنل وردپرس نمایش داده شود را وارد کنید. بخش آخر هم برای انتخاب نقشی است که میخواهید از آن به عنوان یک نمونه استفاده کرده تا قبلیت هایی را به آن اضافه کرده یا کم کنید.

 

به عنوان مثال اگر میخواهید نقشی مانند نقش ویرایشگر داشته باشید اما با قبلیت های بیشتر میتوانید از این بخش آن را انتخاب کنید سپس قابلیت های آن را ویرایش کرده و به عنوان یک نقش جدید ذخیره نمایید. پس از کامل کردن فیلد ها برای ایجاد آن نقش بر روی Add Role کلیک کنید.

پس از ایجاد نقش، نام آن در نوار کشویی بالای صفحه اضافه می شود و با انتخاب آن میتواند قابلیت های آن را ویرایش نمایید.

 

امیدواریم از مقاله معرفی افزونه User Role Editor و تعیین نقش کاربران در وردپرس بهره کافی رو برده باشید. از قسمت دیدگاه ها باما در ارتباط باشید.

سوالات متداول تعیین نقش کاربران در وردپرس | معرفی افزونه User Role Editor

افزونه user role editor قابلیت ایجاد نقش برای ویرایش صفحات المنتوری را دارد؟

بله. شما می توانید به کمک این افزونه برای هر کاربر دسترسی به ویرایش ویا ساخت صفحات المنتوری را معین کنید.

این افزونه در قالب چارسوق چه کاربردی دارد؟

به کمک این افزونه می توانید برای یک کاربر خاص مشخص کنید که آگهی را تایید ویا رد کند.

آیا می توان با این افزونه برای هر نویسنده دسترسی به دسته بندی ها را محدود کرد؟

بله. می تواند هر یک از نقش هایی که در وردپرس وجود دارد و یا نقشی که به تازگی آن را ساخته اید، دسترسی به دسته بندی ها را مدیرت کنید.
5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید0
There are no products in the cart!