آموزش نصب و راه اندازی سایت محلی با استفاده از نرم افزار LocalWP
آموزش نصب و راه اندازی سایت محلی با استفاده از نرم افزار LocalWP

امکان راه اندازی وردپرس به صورت محلی یا همان لوکال، مخصوصا برای ایجاد یک پروژه جدید ویا تست امکاناتی خاص، اهمیت و مزایای بسیاری دارد. سایت های راه اندازی شده به صورت لوکال این امکان را به شما می دهند که بدون ترس از عواقب احتمالی، و بدون دلهره از به وجود آمدن خطاها، بتوانید امکانات مختلفی را بر روی سایت مورد نظر خود آزمایش کنید. اما خوب، استفاده از محیط میزبانی لوکال، در کنار تمام مزایای خود، معایبی هم دارد. در ادامه با معرفی و آموزش راه اندازی سایت بر روی لوکال هاست با استفاده از نرم افزار LocalWP همراه ما باشید.

راه اندازی سایت در محیط localhost | تیک4

مشکلات و معایب ابزار های مرسوم لوکال هاست

به عنوان مثال اگر از سایت های زیادی بر روی محیط لوکال خود استفاده می کنید، محیط لوکال شما از نظر دایرکتوری بسیار شلوغ شده و در نتیجه دسترسی به فایل های پروژه برایتان سخت تر خواهد بود. از آن طرف هم باید برای نصب و راه اندازی وردپرس زمان زیادی را صرف کنید تا بتوانبد پروژه آزمایشی خود را شروع کنید. در آخر هم برای تغییر نسخه های PHP ویا MySQL باید کلی سختی بکشید. سر و کله زدن با این مشکلات شاید شما را خسته کند و پس از مدتی از انجام پروژه خود دلسرد شوید و این سوال برای شما ایجاد شود که «آیا راه دیگری وجود ندارد تا وردپرس را بر روی لوکال هاست نصب کنیم؟»

امروز در تیک4 قصد داریم روش جدیدی را برای نصب وردپرس بر روی لوکال هاست با استفاده از نرم افزار Local By Flywheel معرفی کنیم. مطمئنا پس از این آموزش دیگر به سراغ ابزار های قدیمی مانند Xampp و Wampp نخواهید رفت.

نصب وردپرس روی لوکال هاست با LocalWP چه مزایایی دارد؟

استفاده از نرم افزار Local By Flywheel برای توسعه وردپرس، مزایای زیادی دارد. در زیر به برخی از این موارد به صورت مختصر اشاره می کنیم :

  • استفاده از تکنولوژی Docker :

 نرم افزار Local برای ایجاد سایت ها از Container های داکر (Docker) استفاده می کند. ولی نیاز به راه اندازی های سخت و ومرسوم نبوده و فقط با چند کلیک ساده اینکار را در پشت صحنه برای شما انجام خواهد داد.

  • امکان استفاده از NGINIX و آپاچی :

اگر برای محیط لوکال خود قصد دارید از وب سرویس های مختلف استفاده کنید، می توانید با یک کلیک ساده از بین دو وب سرویس آپاچی و انجینیکس، وب سرویس مورد نظر خود را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید.

  • ورژن های متنوع PHP و MySQL :

نرم افزار لوکال (Local) از نسخه های مختلف PHP و MySQL پشتیبانی می کند. تا امروز و در نسخه 6.4.0 این نرم افزار شما می توانید از بین نسخه های 5.6.39، 7.3.5، 7.4.1 و PHP 8.0.0 و همچنین بین MySQL 5.7.28 و MySQL 8.0.16 و یا حتی ار دیتابیس MariaDB 10.4.10 هر یک را که مایل هستید برای محیط توسعه خود انتخاب کنید. این انتخاب مربوط به یک سایت بوده و در صورتی که از چندین سایت بر روی این نرم افزار استفاده می کنید، می توانید برای هر کدام از آن ها ورژن های متنوعی از دیتابیس و یا PHP را انتخاب کنید.

  • امکان تکثیر سایت ها :

پس از راه اندازی یک سایت در نرم افزار Local، شما میتوانید سایت مورد نظر را تکثیر کنید و یا از آن یک Blueprint ایجاد کرده و بعدا با استفاده از بلوپرینت ایجاد شده، سایت های جدیدی راه اندازی کنید. همانطور که گفته شد، نه تنها لازم نیست وردپرس را خودتان نصب کنید، بلکه حتی نیازی به دوباره اعمال کردن تنظیمات نیست. کافی است یک بار یک سایت را راه اندازی کنید و بعدا در صورت نیاز، فقط با استفاده از چند کلیک، سایت مورد نظر را تکثیر کنید.

  • ارائه URL قابل اشتراک :

این امکانی است که بیشتر متوجه کسانی است که می خواهند یک پروژه را به مشتریان معرفی کنند. پس از راه اندازی وب‌سایت با استفاده از نرم افزار Local به راحتی میتوانید آن را روی اینترنت مورد دسترسی قرار دهید.

  • نصب SSL :

حتی می توانید پروتکل های امن مانند SSL را بر روی سایت خود فعال نمایید و در مرورگر با استفاده از https به آن دسترسی داشته باشد.

  • امکان دسترسی به SSH و WP-CLI :

 همه سایت های راه اندازی شده با نرم افزار Local، دارای دسترسی SSH نیز هستند و شما با دسترسی به ترمینال این سایت ها به سادگی تمامی دستورات WP-CLI را مورد استفاده قرار دهید.

  • راه اندازی وردپرس مالتی سایت :

راه اندازی مولتی سایت چه به صورت Subdomain و یا Subdirectory به راحتی و با چند کلیک در دسترس شماست و می توانید از امکانات آن به راحتی استفاده کنید.

در طول این آموزش نیز با سایر امکانات نرم افزار Local و نحوه استفاده از آن برای نصب وردپرس روی لوکال هاست، بیشتر آشنا می شوید.

نصب و راه اندازی نرم افزار LocalWP

برای شروع ابتدا به سایت رسمی این نرم افزار مراجعه کرده و متناسب با سیستم عامل خود، فایل نصبی آن را دانلود نمایید. به طور کلی، پروسه نصب این نرم افزار، همانند نصب هر نرم افزار دیگری بوده و نکته‌ی ویژه ای ندارد. بنابراین پس از دانلود نرم افزار، مراحل نصب را دنبال کنید و فقط توجه داشته باشید که نصب آن ممکن است کمی طول بکشد مخصوصا اگر بر روی هارد های HDD نصب را انجام می دهید. پس تا انتهای نصب صبور باشید.

پس از اینکه نصب تمام شد شما آماده هستید تا اولین سایت خود را در این نرم افزار راه اندازی کنید.

ایجاد سایت جدید در نرم افزار local

در اولین اجرای برنامه، با پنجره ای مشابه تصویر زیر روبرو خواهید شد :

آموزش نرم افزار Local | تیک4

در این پنجره برای ایجاد سایت جدید، کافی است روی دکمه Create a new site کلیک کنید. پس از ساختن سایت جدیدتان، دفعات بعد دیگر این دکمه را نخواهید دید و می توانید جهت اضافه کردن سایت جدید در نرم افزار LocalWP کافی است در سمت چپ پایین پنجره روی دکمه بعلاوه کلیک کرده و گزینه Add new site را انتخاب کنید.

پس از کلیک روی دکمه Add Site پنجره ای مشابه تصویر زیر برای شما به نمایش در خواهد آمد (در صورت تمایل برای نمایش تنظیمات به صورت کامل در پنجره زیر روی Advanced Options کلیک کنید) :

آموزش نرم افزار Local | تیک4

در فیلد درج شده در زیر قسمت What’s your site’s name می توانید نام سایت جدید خود را وارد کنید. سایر موارد درج شده در بخش advanced options به طور اتوماتیک توسط برنامه برای شما پر میشوند ولی اگر بخواهید می توانید این مقادیر را تغییر دهید. در قسمت Site Domain یک آدرس دامنه برای سایتتان انتخاب کنید. همچنین در قسمت Local site path میتوانید محل ذخیره سازی اطلاعات سایت خود را مشخص کنید. همانطور که می بینید به صورت پیشفرض بر روی مسیر User/Local Sites/(your site name) ذخیره می شود.

برای ایجاد سایت های دیگر بر روی نرم افزار لوکال در دفعات بعدی، اگر یک Blueprint ایجاد کرده باشید، می توانید از آن جهت الگوی ایجاد سایت استفاده کنید.

پس از پر کردن فیلد ها بر روی گزینه Continue کلیک کنید تا وارد بخش بعدی تنظیمات یعنی setup Environment شوید.

آموزش نرم افزار Local | تیک4

 

در اینجا در صورتی که می خواهید از تنظیمات پیشفرض نرم افزار استفاده کنید، گزینه Preferred را تغییر ندهید و روی Continue کلیک کنید. اما در صورتی که مایل به ویرایش تنظیمات بر اساس نیاز خود هستید، گزینه Custom را انتخاب کرده و بر حسب نیازتان، ورژن PHP، نوع وب سرور و نوع دیتابیس خود را انتخاب کنید. اگر کنار گزینه ای یک فلش به سمت پایین قرار داشت، به این معنی است که که نسخه مورد نظر به صورت پیشفرض روی سیستم شما موجود نبوده و در صورت انتخاب، باید ابتدا دانلود شود و کمی طول می کشد.

پس از تنظیمات دلخواه خود را انتخاب کردید، بر روی دکمه Continue کلیک کنید و به مرحله بعدی یعنی Setup WordPress بروید.

آموزش نرم افزار Local | تیک4

 

در این قسمت باید نام کاربری و رمز عبور ورود به پنل مدیریت وردپرس را به همراه ایمیل مورد نظرتان در بخش های مربوطه وارد کنید. در این قسمت اگر می خواهید از وردپرس شبکه استفاده کنید، روی Advanced Options کلیک کنید و گزینه ی is this a wordpress multisite را بسته به حالتی که مد نظرتان هست بر روی yes قرار دهید.

سپس با کلیک بر روی Add site و پس از کمی انتظار سایت تحویل شما می شود. پس از ایجاد سایت جدید، شما میتوانید نام سایت ایجاد شده را در سایدبار سمت چپ برنامه و در لیست WordPress Sites مشاهده کنید. تمام شد! شما به راحتی و با چند کلیک هم وردپرس را نصب کردید و هم تنظیمات مربور به دیتابیس و PHP را انجام دادید. عاشق این برنامه نشدید 🙂

چند نکته مهم در دسترسی به سایت جدیدتان

در ایجاد سایت جدید در فلای ویل به چند نکته برخورد کردیم که بد نیست آنها را با شما هم در میان بگذاریم.

  1. نکته اول این است که برای اینکه بتوانید به سایت جدیدی که ایجاد کردید به صورت لوکال، با آدرسی که تعیین کرده اید دسترسی داشته باشید، نرم افزار باید بتواند فایل hosts شما را تغییر دهد. برخی از آنتی ویروس ها، ممکن است اجازه ویرایش این فایل را به نرم افزار ها ندهند. پس اگر چنین مشکلی بوجود آمد، کافی است برای چند دقیقه آنتی ویروس خود را غیرفعال کنید و نرم افزار LocalWP را به لیست برنامه های مجاز آنتی ویروس خود اضافه کنید تا در این زمینه مشکلی بوجود نیاید.
  2. نکته دوم مسئله ای است که در ویندوز 10 ویا شاید در نسخه های دیگر ویندوز با آن برخورد کنید، نوتفیکیشن ویرایش فایل hosts ویندوز است. هرچند این پیغام و یا اخطار ممکن است فقط در حد یک اطلاعیه باشد اما تا روی آن کلیک نکنید، فایل hosts شما تغییر نخواهد کرد و سایت شما ایجاد نمی شود. بنابراین اگر با پیغامی مبنی بر اجازه دسترسی در دهنگام ایجاد سایت مواجه شدید، بر روی گزینه Allow access کلیک کنید.
  3. نکته سوم، در لیست سایت های شما، پشت هر سایت دایره ای خاکستری رنگ نشان داده می شود. خاکستری بودن رنگ این دایره به معنی خاموش بودن و سبز بودن آن نشان از روشن بودن سایت دارد. پس اگر در دسترسی به سایت‌تان دچار مشکل شدید، ابتدا مطمئن شوید که سایت مورد نظر روشن شده باشد. برای این کار کافی است بر روی اسم سایت کلیک راست کرده و گزینه Start را بزنید.
  4. نکته چهارم اینکه در هنگام ایجاد سایت حتما فیلترشکن خود را خاموش کنید.

خوب، اگر در این مرحله با مشکلی مواجه نشده اید، الان میتوانید سایتتان را با آدرس انتخابیتان در مرورگر مورد دسترسی قرار دهید.

آموزش نرم افزار Local | تیک4

پس از کلیک بر روی گزینه Open site میتوانید سایت خود را مشاهده کنید و با کلیک بر روی گزینه WP Admin می توانید با استفاده از Username و Password که از قبل مشخص کرده اید، وارد داشبورد وردپرس سایت خود شوید. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید پس از راه اندازی سایت نیز می توانید تغییراتی را در سایتتان ایجاد کنید. حتی با کلیک بر روی گزینه Trust در قسمت SSL می توانید پروتکل های امنیتی را بر روی سایت خود نصب کنید و سایت خود را با Https در مرورگر خود باز کنید. برای اعمال تغییرات در این قسمت باید یکبار سایت خود را خاموش کنید و مجددا آن را Start کنید.

فارسی سازی سایت

پس از اینکه سایت شما راه اندازی شد، متوجه می شوید که پنل کاربری وردپرس شما به زبان انگلیسی و LTR می باشد. کافیست پس از نصب در قسمت Settings > General از زبانه Site Language زبان وردپرس خود را بر روی فارسی تنظیم کنید. حال میتوانید از امکانات سایت خود به صورت RTL بر روی نرم افزار لوکال لذت ببرید.

فارسی سازی وردپرس | تیک4

همچنین شما میتوانید در این بخش تنظیمات دیگر مربوط به سایتتان را مانند منطقه زمانی، روز شروع هفته، حالت نمایش تاریخ و … را تنظیم کنید.

دسترسی عمومی به سایت بر روی اینترنت

در امکانات نرم افزار لوکال اشاره کردیم که می توانید یک پروژه را راه اندازی کنید و آن را به مشتریان خود در اینترنت نمایش دهید. تا به اینجای کار سایت راه اندازی شده فقط توسط خودمان قابل دسترس بوده و دیگران نمیتوانند آن را مشاهده کنند. اما اگر بخواهیم این سایت را دیگران هم ببینند چه باید کرد؟

نرم افزار LocalWP اینکار را از طریق سایت خود انجام می دهد. کافیست پس از اینکه سایت را استارت (Start) کردید، بر روی گزینه Live Link در پایین صفحه کلیک کنید. سپس وارد سایت این نرم افزار شده و پس از ثبت نام (هم از طریق اکانت گوگل و هم از طریق اکانت Github میتوانید ثبت‌نام کنید) و بازگشت به نرم افزار پنجره زیر را مشاهده می کنید.

دسترسی عمومی به localhost | آموزش نرم افزار Local | تیک4

در این پنجره 3 پارامتر مشاهده می کنید. اول لینکی که میتوانید با استفاده از آن در بستر اینترنت به سایت خود دسترسی داشته باشید. در قسمت پایین آن Username و Password که برای مشاهده سایت به آن نیاز داریم. توجه داشته باشید که برای استفاده از این ویژگی، سیستمی که سایت را بر روی آن اجاد کرده اید باید روشن باشد و به اینترنت نیز دسترسی داشته باشد.

برخلاف زمانی که سایت را ایجاد کردیم برای راه اندازی این قسمت باید فیلترشکن خود را روشن کنید. زمانی که از این ویژگی استفاده نمی کنید حتما Live link را خاموش کنید.

نکات تکمیلی نرم افزار Local

در آموزش بالا سعی کردیم موارد مختلفی را که نیاز بود آموزش دهیم. اما هنوز نکاتی مانده که بد نیست به آن اشاره کنیم. در ادامه با معرفی این نکات همراه ما باشید.

  • دسترسی به فایل های سایت :

گاهی نیاز دارید تا به فایل های سایتتان دسترسی داشته باشید. برای اینکار می توانید در همان صفحه ای مشخصات سایتتان را مشاهده می کنید، با کلیک بر روی گزینه Go to site folder به این فایل ها دسترسی داشته باشید. ویا اینکه از دایرکتوری که در هنگام ایجاد کردن سایت مشخص کرده اید، این فایل ها را مشاهده کنید.

  • دسترسی به SSH و استفاده از WP-CLI :

 برای دسترسی به SSH کافی است روی سایت مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه Open Site shell را انتخاب کنید. ویا اینکه در همان صفحه مشخصات سایت بر روی گزینه Open site shell کلیک کنید. پس از باز شدن ترمینال شما می توانید تمام دستورات WP-CLI را در آن وارد کنید.

  • مدیریت دیتابیس سایت :

در نرم افزار لوکال (LocalWp) برای دسترسی به دیتابیس کافیست در Tab مربوط به آن یعنی (Database) با کلیک بر روی گزینه Open Adminer وارد محیط ویژوال دیتابیس شده و از آن استفاده کنید.

  • تکثیر سایت و ایجاد الگو ها (blueprint) :

با کلیک راست کردن روی اسم سایت و انتخاب گزینه Clone می توانید یک Blueprint از سایت بگیرید و در پروژه های بعدی خود از آن استفاده کنید. همان طور که می بینید این امکانات همگی با چند کلیک و آن هم به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته اند.

سخن پایانی …

اگر تا به امروز از نرم  افزار های Xampp و Wampp استفاده می کردید، حتما دل کندن از آن ها و کار با نرم افزار دیگر سخت خواهد بود. شاید به این دلیل باشد که تمامی پروژه های شما بر روی آن محیط های قدیمی اجرا شده باشند. اما شک نکنید که اگر با نرم افزار لوکال پروژه ای را کار کنید، دیگر به سمت محیط های لوکال قدیمی نمی روید.

اگر هم به تازگی می خواهید در طراحی سایت، آن هم با وردپرس، وارد شوید بهتر است از همین الان کارتان را با این ماژول قدرتمند شروع کنید.  از اینکه تا انتهای این آموزش همراه مجله تیک4 بودید سپاسگذاریم. شما هم اگر از کار با این نرم افزار تجربه ای دارید می توانید در قسمت دیدگاه ها با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول آموزش نصب و راه اندازی سایت محلی با استفاده از نرم افزار LocalWP

در نرم افزار local میتوان ماژول آیون کیوب را نصب کرد؟

بله شما میتوانید به کمک مطلب نصب ionCube بر روی LocalWP به راحتی این ماژول محبوب را روی سایت خود اجرا نمایید.

آیا نرم افزار لوکال از نسخه 8 php پشتیبانی میکند؟

بله در قسمت تنظیمات سایت میتوانید هر نسخه ای از php را که میخواهید بر روی سایت خود نصب کنید و از امکانات آن استفاده نمایید.

آیا Xdebug را میتوان برای عیب یابی ها فعال کرد؟

این امکان در نسخه های جدید نرم افزار Local وجود دارد و شما به راحتی می توانید آن را بدون هیچ تنظیمات اضافی بر روی سایت خود فعال نمایید.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید0
There are no products in the cart!