هفت گام ساده تا برنامه نویس شدن
هفت گام ساده تا برنامه نویس شدن
برنامه نویس شدن
هفت گام ساده تا برنامه نویس شدن

شما می خواهید برنامه نویس شوید، اولین مشکلی که با آن مواجه می شوید چیست؟ شما هیچ تجربه ی کاری در صنعت فن آوری ندارید. شما ساعت ها وقت خود را صرف دوره های آموزشی و پروژه های کد نویسی شخصی کرده اید، اما بخش “تجربه” در رزومه ی شما هنوز هم به طرز خیره کننده ای خالیست. وارد شدن به یک حوزه ی جدید هرگز کار آسانی نیست. نمی دانید که آیا آمادگی ورود به این عرصه را دارید. آیا اصلا کسی شما را جدی می گیرد. آیا می توانید در این حوزه مشغول به کار شوید؟

به من اعتماد کنید:

هرگز اجازه ندهید این تردید ها بر سر راه شما قرار گیرند. در واقع وقتی قبل از برداشتن اولین گام، از آمادگی خود مطمئن شوید این کار آنقدر ها هم سخت نیست. هفت دستورالعملی که در زیر به آن پرداخته می شود به شما کمک می کند تا ورود بی نقصی به حوزه ی برنامه نویسی داشته باشید.

می خواهیم در ادامه نگاهی بیندازیم به مواردی که با رعایت آنها می توانید بسیار زود تصمیم خود را گرفته و وارد این شغل جذاب شوید:

  • در مورد کاری که می خواهید انجام دهید شفاف باشید

هرچه شفاف سازی شما بیشتر باشد، برنامه و طرح شما نیز تخصصی تر خواهد بود. گزینه های خود را به حداقل برسانید.

می خواهید برنامه نویس سمت کلاینت باشید یا سمت سرور؟
طراح تجربه کاربری باشید یا رابط کاربری؟
اگرچه که مقداری از هر مهارت را بدانید خوب است اما اکثر شرکت ها (و مشتری ها، در صورتی که به صورت فری لنسر یا همان برنامه نویس آزاد کار می کنید)، فرد را برای نقشی مشخص و با یک مجموعه از مهارت های معین استخدام می کنند.

چطور می توانید در مورد اینکه می خواهید چه تخصصی داشته باشید به شفافیت برسید؟ آزمون و خطا، تحقیق و تست های ارزیابی مهارت برای شروع گزینه های خوبی هستند. اما شناخت خودتان از اهمیت بالاتری برخوردار است: چه چیزهایی را دوست دارید و از چه چیزهایی خوشتان نمی آید. آیا می خواهید تمام روز را به کدنویسی مشغول باشید؟ یا ترجیح می دهید طراح رابط های کاربر باشید؟ خودتان باید این را مشخص کنید.

  • در مورد کمپانی ها و مشاغلی که می خواهید در آن مشغول شوید تحقیق کنید

این کار به سادگی زیر و رو کردن آگهی های استخدام است. آیا هیچ عنوان خاصی نظرتان را به خود جلب می کند؟ توضیحات هر شغل را بخوانید و ببینید می توانید خود را در آن پست تجسم کنید یا خیر.

وقتی نوبت به کمپانی ها می رسد، می توان با استفاده از سایت هایی نظیر Glassdoor کار بررسی را راحت تر از گذشته انجام داد. از طریق وبسایت Glassdoor نه تنها می توانید مضنه ی حقوق و دستمزد ها را به دست آورید بلکه نظرات کارمندان سابق و فعلی آنها را نیز جویا شوید. یک تاکتیک دیگر نیز این است که در وب سایت Linkedin به دنبال افرادی باشید که در شغل مورد نظر شما کار می کنند.

یک لیست از عناوین شغلی رویایی خود در شرکت های رویایی تهیه کنید.

  • مهارت ها و تجربیاتی که برای کار در آن مشاغل و آن کمپانی ها نیاز دارید را شناسایی کنید

حال که لیست مشاغل مورد نظر خود در کمپانی های دلخواهتان را تهیه کرده اید، وقت آن رسیده است که بفهمید آنها به دنبال چه مهارت ها و تجاربی هستند و در چه چیزهایی اشتراک دارند.

اشتراک یعنی مهارت یا تجربه ای که دائما در این لیست ها تکرار می شود. مطمئن شوید که آنها را در یک فایل اکسل یادداشت می کنید. آیا آنها از Angular استفاده می کنند یا React؟ از MEAN stack یا Ruby on Rails؟

روش دیگری که می توانید به کار برید تا متوجه شوید چه تکنولوژی هایی در وب سایت شرکت به کار برده می شود از طریق استفاده از ابزار هایی مانند BuilWith است. این ابزار فریم ورک ها، زبان ها و اکثر مواردی که سایت بر آن بنا شده است را به شما نشان می دهد. برای مثال، می توانیم ببینیم که وب سایت Airbnb از تکنولوژی Ruby on Rails بهره جسته است.

  • مهارت هایی که از آنها غفلت کرده اید را بیاموزید

اکنون شما یک فایل اکسل حاوی مشاغل رویایی، در کمپانی های رویایی و مهارت ها و ابزارهایی که در لیست استخدامی های آن کمپانی ها تکرار شده بود را در اختیار دارید. حال مشخص کنید یادگیری کدام مهارت ها از بقیه ی آنها ساده تر است.

ممکن است برخی از آن مهارت ها را هم اکنون در شغل فعلی تان داشته باشید. حتی اگر کارتان به هیچ وجه فنی نباشد، باز هم می توانید با برخی از نرم افزار هایی که در هر دو شغل لازم است کار کنید- مثل اکسل یا ورد.

یادگیری برخی از این مهارت ها ساده تر است- مثلا وقتی تجربه ی کمی در زمینه ی کار با جاوا اسکریپت دارید، یادگیری Google Ananlytics از یادگیری یک کتابخانه ی جاوا اسکریپتی مانند React آسان تر است.

از دوره های آموزشی آنلاین استفاده کنید. کتاب ها و مطالب مرتبطی که در وبلاگ ها گذاشته می شود را مطالعه کنید. در اوقات فراغت خود بر روی هر مهارت به صورت جداگانه کار کنید؛ تلاش بر یادگیری چند مورد به صورت یکجا، نتیجه ای جز خسته و مستاصل شدن شما در بر ندارد.

این مقاله را حتما بخوانید:

یک مقایسه ی جالب بین وب سایت های معروف آموزش طراحی وب و برنامه نویسی

  • برای خودتان رزومه ایجاد کنید

مرحله ی بعد این است که از مهارت هایی که به دست آورده اید نمونه کار تهیه کنید.

در ابتدا این کار می تواند سخت باشد اما چند راه وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها به کسب تجربه بپردازید:

  1. برای دوستان یا خانواده تان پروژه های رایگان انجام دهید
  2. پروژه هایی را برای خودتان تهیه کنید
  3. در پروژه های عام المنفعه داوطلب شوید

وقتی به صورت رایگان یا با دستمزد اندک کار می کنید، از صاحب کار خود بخواهید که در ازای کار و وقتتان، در Linkedin از کارتان تعریف کرده یا شما را به دیگران توصیه کند.

  • حضور آنلاین خود را بیشتر کرده و در شبکه های اجتماعی عضو شوید

اکثر پست ها یا از طریق پروسه ی استخدام پر می شوند و یا از طریق ارجاع دادن یک فرد به آن کمپانی. روند قدیمی تقاضای کار تقریبا منسوخ شده و از بین رفته است. افراد منتظر شما که در اتاق خوابتان پنهان شده و سایت هایی مانندMonster.com را زیر و رو می کنید نمی مانند. شما باید خود را به دیگران بشناسانید.

در این جا چند راه برای این کار وجود دارد:

روش اول: با افراد فعال در این صنعت، در زندگی واقعی (نه مجازی) ارتباط برقرار کنید.

به کنفرانس ها، گردهم آیی ها و جلساتی که این افراد در آن حضور دارند بروید. سپس با افرادی که در این جلسات ملاقات کرده اید در وبسایت توییتر یا وبسایت لینکدین ارتباط برقرار کنید. اگر با فردی ملاقات کردید که در شغل مورد نظر شما مشغول به کار است (یا فردی که مسئول استخدام فرد در شغل مورد نظر شماست)، از آنها بخواهید که ۱۵ دقیقه از وقت خود را برای صرف یک قهوه به شما بدهند.

ایجاد رابطه کار بسیار حساسی است- مخصوصا برای تازه کار ها. با ایجاد رابطه با افرادی که صاحب شغل یا تجربه ی مورد نظر شما هستند، درواقع جاده ی رسیدن به کمپانی هایی که ممکن است بخواهید برایشان کار کنید را هموار تر می کنید.

من اغلب می شنوم که افراد می گویند: “اما من در وسط نا کجا آباد زندگی می کنم و توانایی خرید بلیط برای رفتن به کنفرانس های داغی که در شهرهای دیگر برگزار می شود را ندارم”.

این امر روش دوم را به یادم می آورد…

روش دوم: شبکه سازی آنلاین (در دنیای مجازی)

برای شبکه سازی نیازی به رو در رو شدن با افراد نیست. می توانید یک وبلاگ بسازید، به گروه های فیسبوک یا لینکدین بپیوندید، در کنفرانس های مجازی شرکت کنید، از طریق ایمیل با افراد ارتباط برقرار کنید، از اسکایپ استفاده کنید، در پروژه های اوپن سورس مشارکت کنید.

توجه داشته باشید که حتی در دنیای دیجیتال هم ارتباط برقرار کردن کمی دشوار است وقتی که فرد فقط شما را از طریق صفحه ی مانیتورش می شناسد. البته این روش های آنلاین هنوز هم متد های کارامدی برای شروع شناساندن نام خود به دیگران هستند.

  • رزومه یا پروفایل لینکدین خود را دوباره بررسی و سازماندهی کنید

وقتی در حال افزودن به مهارت های خود هستید و با افراد ارتباط برقرار می کنید، وقت آن رسیده است که رزومه یا پروفایل لینکدین خود را نیز سازماندهی کنید.

ابتدا مهارت های قابل انتقال را شناسایی کنید. ویژگی های معینی وجود دارند که تقریبا برای هر شغلی مطلوبند. این ویژگی ها می تواند شامل مهارت های ارائه، مکاتبه، رهبری، مدیریت زمان، توانایی حل مساله و غیره باشد.

سپس بر روی موفقیت هایتان تاکید کنید. خواه موفقیت هایتان فنی باشد خواه غیر فنی، آن را به گونه ای جلوه دهید که یک بازیکن طراز اول به نظر برسید. صنعت فن آوری بسیار غیر قابل پیش بینی است. آنها از کارمندان خود سوابق، علایق و مهارت های متنوعی می خواهند.

در نهایت یک پروژه با مستندات کامل تهیه کنید که بتوانید در مشاغل فنی ضامن موفقیت شما باشد

برای کار خود مستندات تهیه کنید که می تواند یک وب سایت شامل رزومه کاری شما با نمونه های واقعی، یک پروفایل GitHub حاوی پروژه هایی با مخزن های غنی، وبلاگی که در آن در مورد کارهای خود می نویسید، ارجاع هایی که در لینکدین به شما می شود یا ترکیبی از تمام این موارد باشد.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید0
There are no products in the cart!