فروشگاه اینترنتی بامیلو خداحافظی کرد

فروشگاه بامیلو

فروشگاه بامیلو : چندین ماه پیش بود که رقابت در جمعه سیاه فروشگاه‌های اینترنتی بود و در اکثر وب‌سایت های مطرح می‌توانستید تبلیغات بامیلو را مشاهده کنید.

چندی بعد از آن با اخباری در گوشه کنار در رابطه با تعدیل گسترده نیرو در بامیلو…! و یا آیا بامیلو در آستانه ورشکستگی است؟ رو به رو شدیم.

حال اگر آدرس اینترنتی bamilo.com را در نوار آدرس مرورگر وب بزنید؛ لوگوی «اسنپ مارکت» ظاهر شده و پس از چند ثانیه به وب‌سایت این فروشگاه ریدارکت می‌شوید. این یعنی پایان کار فروشگاه اینترنتی بامیلو!

به این ترتیب، بامیلو هم یکی دیگر از شرکت‌های ایرانی است که شروع طوفانی داشت؛ خیلی زود مطرح و محبوب شد و خیلی زود هم به خاطره‌ها سپرده شد. بامیلو را دیگر نه در صفحات وب، بلکه باید در خاطرات جست‌وجو کرد.

فروشگاه اینترنتی بامیلو
فروشگاه اینترنتی بامیلو

ظاهرا شرکت بامیلو از ۲۱ اردیبهشت ماه بدون هیچ اطلاعیه‌ای و خبری به کار خود پایان داده و اسنپ مارکت جای آن را گرفته است.

هر دو شرکت به گروه اینترنت ایران (IIG) تعلق داشتند و اکنون مدیران این شرکت تصمیم گرفتند بیشتر روی برند و فروشگاه اسنپ مارکت یا به عبارتی کالاهای زود مصرفی سرمایه‌گذاری کنند.

شرکت بامیلو یکی از قدیمی‌ترین بازارهای اینترنتی در ایران بود که از سال ۱۳۹۲ تاسیس شده و توانسته بود موفقیت‌هایی کسب کند. بامیلو، اولین و بزرگ‌ترین شرکت زیرمجموعه گروه اینترنت ایران بود و در همان سال‌های ابتدایی، به یکی از برندهیا محبوب وب ایران تبدیل شد.

انتقال بامیلو به اسنپ مارکت

اتفاقات پس از تعدیل نیرو بامیلو؛ از پیشنهادهای جدید کاری تا حسرت و تاسف

در اوایل اسفند ۹۷ زمزمه‌هایی از تعطیلی بامیلو به گوش رسید. این شرکت دست به تعدیل نیروی گسترده‌ای زد و بسیاری از کارکنان با تجربه و خبره آن به اسنپ مارکت و دیگر شرکت‌های زیرمجموعه گروه اینترنت ایران ملحق شدند.

خود شرکت بامیلو در بیانیه رسمی اعلام کرد که علیرعم میلی باطنی به این نتیجه رسیده است که «برای تداوم فعالیت پایدار در بازار ایران، ناچار به اتمام همکاری با تعدادی از نیروهای توانمند خود است و از اول اسفندماه ۱۳۹۷ با تیم کوچکتری به فعالیت خود ادامه می‌دهد».

تعدیل نیرو در بامیلو واکنش‌های زیادی را نیز به همراه داشت:

در توییتی نوشته شده است: «بنیان‌گذار بامیلو نماد کسانی است که در خارج از ایران بزرگ شده و برای راه‌اندازی کسب‌وکاری نوپا به ایران برگشته اما در انتها با بامیلو ورشکسته به کار خود پایان می‌دهد.»

کتایون سپهری، مدیر شتاب‌دهنده منش توییت کرده است: «ارسال رزومه‌ بچه‌‌های بامیلو شروع شد. متاسفانه شرکت‌های بزرگ انقدر نیرو گرفتن و حقوق‌های بالا دادن که هم خودشون از پسِ حقوق دادن برنمیان و هم نیروها دیگه هر جایی نمی‌تونن مشغول به کار شن، به نظرم هر کی نیرو می‌خواد به اچ‌آر بامیلو اعلام کنه»

یکی از کاربران به نوعی پیش‌بینی کرده دیجی‌کالا بدون رقیب دیگر تلاشی برای بهبود کیفیت ندارد و در توییت خود نوشته است: «بامیلو تعدیل نیروی گسترده‌ای انجام داده و به مرز ورشکستگی رسیده است. دیجی‌کالا رقیب مهمش را که انگیزه‌ای برای تلاش جهت ارتقاء کیفیت بود، از دست داد. از این به بعد باید به شنیدن چنین خبرهایی عادت کنیم. استارتاپ‌ها اولین قربانیان شرایط دشوار اقتصادی کشور در دوران رکود تورمی هستند.»

سایر کاربران نیز علت‌های تعدیل‌نیرو را از نظر خودشان بیان کرده‌اند. یکی از آن‌ها این‌طور توییت کرده است: «روزی که رامتین منزهیان رفت گفت اگر دو مورد از بین بره بامیلو کارش تمومه. اول این که با هم روراست باشید و دوم این که مدیرها طاقت اینو داشته باشن که یه جوون ۲۵ ساله جلوی همه بهشون بگه تو داری اشتباه میکنی. دقیقا دو تا موردی که با رفتنش و اومدن ساندیپ از بین رفت»

پس از بیانیه‌ای از شرکت بامیلو منتشر شد:

 بامیلو کوچک‌تر اما مصمم‌تر

بازار اینترنتی بامیلو با هدف حفظ تاثیرگذاری خود در فضای تجارت الکترونیک ایران و ارائه خدمات به کاربران ایرانی، قصد دارد روی بخش‌های کلیدی‌تری در بازار خرده‌فروشی متمرکز شود. بامیلو با توجه به تغییرات بازار ایران، رویکرد خود را هم تغییر خواهد داد و این تغییرات مستلزم کوچک‌تر شدن و حذف برخی از قسمت‌هاست که تقاضای کمتری دارند.

تیم بامیلو به عنوان اولین بازار اینترنتی ایران، همیشه سعی داشته رضایت مشتریان را در اولویت قرار دهد. اما گاهی پایبندی به تعهدات نیازمند اتخاذ تصمیمات دشوار و متناسب با تغییراتی است که گاهی قابل پیش‌بینی هم نیستند. تیم بامیلو، علی رغم میل باطنی، به این نتیجه رسید که برای تداوم فعالیت پایدار در بازار ایران، ناچار به اتمام همکاری با تعدادی از نیروهای توانمند خود است و از اول اسفندماه ۱۳۹۷ با تیم کوچکتری به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اما بامیلو در کنار اعضای سختکوش خود می‌ماند و برای ایجاد موقعیت‏های کاری جدید برای آنها تلاش خواهد کرد. به‌زودی تعداد زیادی از همکاران ما در بامیلو، به دیگر شرکت‌های وابسته منتقل خواهند شد و دیگر همکاران نیز در فهرست مشاغل احتمالی آینده در اولویت قرار می‌گیرند.

مدیریت شرکت بامیلو این تغییرات را نشانه انعطاف سازمانی می‌داند و می‌گوید: «ما همواره  متعهد به ارائه یک پلتفرم کارآمد و منحصربفرد برای کاربران فضای اینترنت در سراسر ایران و البته ایجاد یک فضای صمیمی در خانواده بامیلو بودیم. این تصمیم نیز نشان می‌دهد با وجود همه تغییرات اخیر همچنان قصد داریم تا با جدیت فعالیت خود را در ایران ادامه دهیم.»

بامیلو تعطیل شد

در همان ایام اعلام شد بامیلو زمینه‌های فعالیت خود را تغییر داده و بیشتر روی کالاهای مصرفی سریع (FMCG) سرمایه‌گذاری خواهد کرد. گفته می‌شد کاربران ایرانی به خرید با تخفیفت این نوع کالاها در این برهه زمانی تمایل بیشتری دارند.

البته در آن زمان بامیلو اطلاعیه‌ای منتشر کرد که اشاره داشت: قصد دارد در بخش محصولات سوپرمارکتی فعالیت خود را ادامه دهد و دیگر اجناس دیجیتالی یا پوشاک و سایر محصولات از این دست را عرضه نکند. گروه اینترنت ایران (هلدینگ مادر اسنپ و بامیلو) یک زیر مجموعه دیگر به نام اسنپ‌مارکت دارد که دقیقا به همین کار مشغول است.
داشتن دو شرکت در یک هلدینگ که دقیقا یک کار مشترک را انجام می‌دهند به‌نظر خیلی منطقی نمی‌رسد و احتمالا در آینده شاهد ادغام اسنپ مارکت و بامیلو خواهیم بود.

هرچند مدیران در آن زمان از ادغام این دو استارت‎آپ خبر دادند، با این حال، در انتقال سایت از بامیلو به اسنپ‎مارکت، دیگر خبری از بامیلو نیست.
بامیلو با مدل مارکت پلیس در بازار تجارت ایران فعالیت می‌کرد و هرچند به اندازه رقیبش دیجی‌کالا بزرگ نشد اما مهم‌ترین رقیب آن هم به شمار می‌آمد.

در شبکه‌های اجتماعی، دلایل زیادی برای تعطیلی بامیلو مطرح می‌شود. برخی از این دلایل، «اوضاع بد اقتصادی»، «ارتباط بامیلو با اسنپ مارکت و اینکه زیرمجموعه یک شرکت بودند»، «استخدام نیروهای بامیلو توسط مارکت‌های دیگر» و شکلات مدیریتی و تخلف‌های احتمالی ذکر می‌کنند.

در این میان گروهی نیز از توقف فعالیت فروشگاه بامیلو متاسف و ناراحت هستند. یکی از آنها با هشتگ بامیلو این‌طور ناراحتی خود را ابراز کرده است: «خبر توقف فعالیت بامیلو کوتاه و دردناک بود. به همه بچه‌های فروشگاه بامیلو خسته نباشید میگم و امیدوارم تجربه‌های نابشون رو در اختیارمون قرار بدن. من که خیلی چیزها ازشون یاد گرفتم.»

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید0
There are no products in the cart!