آپاچی کوردوا یا apache cordova چیست و چه کاربردی دارد
آپاچی کوردوا یا apache cordova چیست و چه کاربردی دارد
آپاچی کوردوا یا apache cordova
آپاچی کوردوا یا apache cordova چیست و چه کاربردی دارد

آپاچی کوردوا یا apache cordova چیست و چه کاربردی دارد؟

آپاچی کوردوا یا apache cordova پلتفرمی برای ساخت موبایل اپلیکیشن های Native با استفاده از HTML، CSS و جاوا اسکریپت می باشد.
آپاچی کوردوا مجموعه ای از API های دستگاه می باشد که به برنامه نویس موبایل این امکان را می دهد تا بتواند با استفاده از جاوا اسکریپت به کارکرد های Native دستگاه مثل دوربین یا شتاب سنج دسترسی یابد.

اگر کوردوا را به همراه یک فریم ورک UI مانند jQuery Mobile یا Dojo Mobile یا Sencha Touch استفاده کنید،در آن صورت می توانید اپلیکیشن های گوشی های هوشمند را بسیار زیباتر و حرفه ای تر آن هم تنها با استفاده از HTML، CSS و جاوا اسکریپت نوشت.

وقتی که از API های Apache Cordova استفاده می کنید،می توانید اپلیکیشن را بدون استفاده از کد های Native که برنامه نویس اپلیکیشن به کار برده است(مانند جاوا،Obective-C و غیره)ساخته شود.

در عوض از تکنولوژی های وب برای ساخت اپلیکیشن استفاده شده و به جای قرار گرفتن بر روی یک ریموت http سرور،این تکنولوژی ها در خود اپلیکیشن تعبیه می شوند.

به دلیل اینکه این API های جاوا اسکریپت با پلتفرم های مختلف در دستگاه های مختلف سازگاری دارند و مطابق با استاندارد های وب ساخته می شوند،لذا اپلیکیشن باید با حداقل تغییرات یا حتی بدون هیچ تغییری قابل انتقال به پلتفرم های دیگر در هر دستگاهی باشد.

اپلیکیشن هایی که از Apache Cordova استفاده می کنند هنوز به عنوان اپلیکیشن هایی که از SDK پلتفرم استفاده می کنند، بسته بندی می شوند و می توان از اپ استور های هر دستگاهی آن را تهیه و نصب کرد.

فریم ورک کوردوا مجموعه ای از کتابخانه های جاوا اسکریپتی یکپارچه ای ارائه می دهد که می توان با استفاده از کد های Native مخصوص هر دستگاه به آنها دست یافت.

کوردوا برای پلتفرم های iOS، اندروید، بلک بری،ویندوز فون،Palm WebOS، Bada و Symbian موجود می باشد.
اگر می خواهید در موبایل اپلیکیشن خود از کوردوا استفاده کنید،بهتر است ابتدا نگاهی هم به مستندات آن بیندازید که شامل دستورالعمل هایی برای شروع کار با کوردوا،مثال ها و رفرنس هایی برای API های جاوا اسکریپت، آپگرید کردن اپلیکیشن ساخته شده با نسخه های پیشین کوردوا،نحوه نوشتن پلاگین های کوردوا و غیره می باشد.

پلاگین های دیگری هم که توسط کاربران دیگر کوردوا ساخته شده است در بخش registry مستندات کوردوا قرار دارد که می توانید از آنها نیز در موبایل اپلیکیشن خود استفاده کنید.

آپاچی کوردوا یا apache cordova در اکتبر ۲۰۱۲ به عنوان یک پروژه رده بالا از Apache Software Foundation) ASF) شناخته شد.

آپاچی کوردوا همواره تحت لیسانس آپاچی،نسخه ۲٫۰ رایگان و اوپن سورس خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید0
There are no products in the cart!