رنک برین (RankBrain) رتبه بندی گوگل را چگونه تحت تاثیر قرار میدهد؟
رنک برین (RankBrain) رتبه بندی گوگل را چگونه تحت تاثیر قرار میدهد؟
رنک برین (RankBrain)
رنک برین (RankBrain) رتبه بندی گوگل را چگونه تحت تاثیر قرار میدهد؟

رنک برین (RankBrain) چگونه رتبه بندی گوگل را تحت تاثیر خود قرار میدهد؟

رنک برین (RankBrain) چیست؟

رنک برین (RankBrain) یکی از جدیدترین اجزا اضافه شده به الگوریتم گوگل است که با هوش مصنوعی به بهتر شدن نتایج جستجوی گوگل کمک می‌کند.

این جزء از الگوریتم گوگل،با استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشین (Machine Learning) بهترین و مرتبط‌ترین نتیجه جستجو را به کاربر پیشنهاد می‌کند.

پیش از آغاز استفاده از رنک برین (RankBrain)،گوگل از همان الگوریتم پایه‌ای خودش برای تشخیص بهترین نتیجه جستجو با توجه به کلید واژه مورد نظر کاربر استفاده می‌کرد.

اما حالا که رنک برین (RankBrain) به الگوریتم گوگل اضافه شده است متخصصین سئو و بازاریابی محتوا معتقدند که نتایج جستجو پیش از اینکه برای کاربر نمایش داده شود توسط یک «مدل توصیفی» خاص فیلتر می‌شود.

این فیلتر محلی که کاربر در آن قرار دارد و شخصی‌سازی‌های مختلف و کلمات دقیق کلید واژه ورودی هستند و نتیجه‌ای که از این فیلتر خارج می‌شود.

بسیار نزدیک به همان چیزی است که کاربر مد نظر داشته است.

در تاریخ ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۵ بود که گوگل استفاده از رنک برین (RankBrain) را تایید کرد تا با تشخیص هرچه دقیق‌تر نیت کاربر از جستجو،بهترین و مرتبط‌ترین نتیجه را به او تحویل دهد.

جنبه یادگیری ماشین در رنک برین (RankBrain) گوگل یکی از صفاتی است که این جزء از الگوریتم گوگل را از بقیه آپدیت های الگوریتم سرچ گوگل متمایز می‌کند.

گوگل برای اینکه به رنک برین (RankBrain) بفهماند که چطور نتایج مرتبط را به کاربر تحویل دهید،ابتدا دیتا (اطلاعات) زیادی را از سورس یا منابع گوناگون به خورد آن می‌دهد.

پس از ورود این اطلاعات،این الگوریتم گوگل است که وارد عمل می‌شود و با انجام محاسبات گوناگون در گذر زمان یاد می‌گیرد که چگونه دسته‌های مختلفی از سیگنال‌ها را با دسته‌های مختلفی از نتایج جستجو مطابقت دهد و به موتور جستجو دستور دهد تا بر اساس این محاسبات به نتایج رتبه بدهد.

درک رنک برین (RankBrain) گوگل

برای درک کامل RankBrain گوگل،به شما پیشنهاد میکنیم خودتان را جای گوگل بگذارید و سعی کنید بعنوان مثال،نیت اصلی کاربر از جستجوی عبارت «مکان برگزاری المپیک» را درک کنید.

به محض دریافت ورودی «مکان برگزاری المپیک»، شما به عنوان الگوریتم گوگل باید شروع به محاسبات پیچیده‌ای کنید تا از نیت دقیق کاربر از سرچ کردن این کلمه مطلع شوید.

برای این منظور،از خود این سوال‌ها را بپرسید.

منظور کاربر المپیک زمستانی است یا المپیک تابستانی؟

آیا منظور او رقابت‌های المپیک پیشین است که به پایان رسیده،یا قصد اطلاع از مکان المپیک پیش رو را دارد؟

آیا امکان دارد که کاربر همین الان در شهر برگزاری المپیک باشد و به دنبال مکان برگزاری مراسم افتتاحیه باشد؟

شاید هم اصلا کاربر دوست داشته درباره مکان برگزاری اولین المپیک در یونان باستان اطلاعاتی به دست بیاورد؟

حالا فکر کنید که شما باید برای پاسخ به تمام این سوالات تنها از یک الگوریتم بسیار ساده سیگنال دریافت کنید.

مثلا این الگوریتم فقط به شما بگوید که کیفیت کدام محتوای تولید شده درباره المپیک کیفیت بالاتری دارد یا کدام صفحه تعداد بک لینک‌های بیشتری دارد.

اوضاع وقتی پیچیده تر می‌شود که مثلا المپیک سوچی در روسیه،تنها یک ماه پیش به پایان رسیده باشد و تعداد لینک‌های ورودی به سایت این رویداد چندین میلیون است.

بدون تردید با چنین الگوریتم ساده‌ای نتایج جستجو تنها درباره بازی‌های المپیک زمستانی سوچی است،زیرا وب سایت این رویداد لینک‌های بسیاری به خود جذب کرده است.

با این اوصاف اگر نیت کاربر اطلاع از مکان برگزاری المپیک بعدی باشد اوضاع چندان مطلوب نخواهد بود.

موضوع فوق الذکر عمومیت دارد

چنین وضعیت پیچیده‌ای معمولا درباره تمام عبارات مورد جستجوی کاربران وجود دارد و این رنک برین (RankBrain) گوگل است که می‌تواند در این وضعیت چاره‌ساز باشد.

چنین چیزی تنها با محاسبات ریاضی نتایج،بر اساس الگوهای Machine Learning که رفتار کاربر را «تشخیص» می‌دهند امکان پذیر خواهد بود.

بعنوان مثال اکثر افرادی که عبارت «مکان برگزاری المپیک» را جستجو کرده‌اند، دوست داشتند بدانند که محل برگزاری المپیک بعدی (زمستانی یا تابستانی) کدام شهر است. پس در این مورد، باکس نتایج جستجوی گوگل که با نام محل برگزاری المپیک بعدی پر شده باشد،پاسخگوی تمام نیازهای کاربر خواهد بود.

البته این پاسخ گوگل که با هم بررسی کردیم،به احتمال زیاد پاسخگوی نیت اصلی بسیاری از کاربران از جستجوی عبارت «مکان برگزاری المپیک» خواهد بود.

با این حال این تمام چیزی نیست که گوگل باید در نظر بگیرد و همیشه استثناهایی وجود دارد.

به مثال زیر توجه کنید

بعنوان مثال،فرض کنید که جستجوی این عبارت در همان هفته آغاز برگزاری مسابقات توسط کاربری انجام گرفته که خودش ساکن شهر محل برگزاری المپیک زمستانی بعدی (پیونگچانگ کره جنوبی) است.

حالا ممکن است گوگل با در نظر گرفتن این دو فاکتور دیگر،یعنی مکان و زمان جستجو،تشخیص دهد که مسیر مناسب برای رسیدن کاربر از محل جستجو به محل برگزاری مراسم افتتاحیه را نشان دهد.

به عبارت دیگر در این حالت سیگنال‌هایی مثل محل انجام جستجو و تازگی محتوا باید برای توصیف نیت کاربر در نظر گرفته شود تا نتیجه جستجو برایش لذت بخش و راضی کننده باشد.

رنک برین (RankBrain) گوگل یک فرایند و عامل منحصر به فرد در الگوریتم گوگل است که هنوز راه زیادی تا تکمیل شدن دارد.

هدف از این پروژه چیست

هدف از این پروژه،بی نقص کردن تعبیر گوگل از نیت کاربران از جستجوی عبارات مختلف است.

برای امتحان کردن این قابلیت الگوریتم گوگل،عبارت «مکان برگزاری المپیک»‌ را در گوگل جستجو کردیم.نتیجه چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

چیزی که به ما نمایش داده شد،اطلاعات مربوط به المپیک تابستانی ۲۰۱۶ بود.شاید برای رنک برین (RankBrain) گوگل،هنوز افرادی که در این تاریخ (سوم دی ماه ۱۳۹۵ یا همان اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی) از ایران این عبارت را جستجو می‌کنند بیشتر دوست دارند اطلاعاتی از محل برگزاری المپیک تابستانی پیشین به دست بیاورند.

باید صبر کنیم و ببینیم اگر اندکی به برگزاری المپیک زمستانی بعدی در کره جنوبی نزدیک شویم باز هم گوگل همین نتیجه را به ما نشان می‌دهد یا با شدت گرفتن بحث ها درباره المپیک کره جنوبی،انتخاب گوگل هم نمایش نتایج مرتبط با این عبارت است.

شاید تا کامل‌تر شدن این بخش از الگوریتم جستجوی گوگل بهتر باشد ببینیم که واقعا رنک برین (RankBrain) چند بار توانسته ما را با نشان دادن نتایج کاملا مرتبط،راضی نگاه دارد.

تا به حال گوگل چند بار نیت واقعی شما از جستجوی یک عبارت را درست متوجه شده؟

رنک برین (RankBrain) بر راه و روش سئو چه تاثیری میگذارد

در حقیقت اینکه آشنایی با رنک برین تفکرات شما را در زمینه سئو و بهینه سازی تا چه اندازه تغییر می‌دهد به این بستگی دارد که شما در زمینه سئو امروزی فکر می‌کنید یا هنوز به همان روش‌های قدیمی پایبند هستید.

البته اگر قدیمی فکر می‌کنید دیگر وقت آن رسیده تا با آموزش سئو درست حسابی و مدرن،کل ایده‌های خود را زیر و رو کنید تا به جایگاه بهتری برسید.

نظر بیل اسلاوسکی در اینباره

بیل اسلاوسکی که در وب سایت معروف MOZ فعالیت می کند،در یکی از مقاله‌های خود درباره بهینه سازی سئو سایت برای همسو شدن با رنک برین گوگل می‌گوید:

در نظر یک سوارکار،اسب حیوان چارپای بزرگ است،در نظر یک نجار،اسب چهار پا دارد،اما در مزرعه زندگی نمی‌کند و ینجه هم نمی‌خورد.

حال یک ژیمناست، همین اسب را چیزی می‌داند (خرک) که از روی آن می‌پرد.برای رنک برین،تنها چیز مهم،مفهوم و منظور است.

بنابراین اطمینان از اینکه شما مفهوم را به درستی به گوگل بفهمانید،احتمالا یکی از راه‌های کلیدی برای موفقیت در رویکردی بر پایه یادگیری ماشین خواهد بود.

شاید لازم باشد خیلی بیشتر درباره رنک برین گوگل تحقیق کنیم.

اصلا به نظر می‌رسد با وجود چنین الگوریتمی که خیلی دقیق‌تر مفهوم را بررسی می‌کند تا بقیه فاکتورهای سئو، دیگر خیلی از کارهایی که پیش از این انجام می‌دادیم زحمت اضافه باشد.

دیدگاه‌ خود را بیان کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید0
There are no products in the cart!